קורסי הורות
קורסי הורות
מערכת קרוסלה

גם אם אתם עדיין בשבועות הריון מוקדמים, אין זה מוקדם מידי להשתתף בסדנת הורים. ישנם סוגים שונים של קורסי הורות והתכנים בהם כוללים הכנה לטיפול בתינוק, בניית יחסי הורים-ילדים תקינים וחינוך ילדים בני כל הגילאים.

קורסי הורות תמונה 1

יחסי הורים ילדים

רכישת הכלים המתאימים להורות טובה, התנהלות נכונה עם ילדים וחינוכם להתנהגות טובה, אף פעם לא מגיעים מוקדם מדי. גם אם כבר יש לכם ילדים קטנים, או אם אתם רק בשבועות הריון מוקדמים, ואפילו אם אתם רק מתכננים להיכנס להריון ולבנות משפחה חדשה, תמיד אפשר להתעניין וללמוד שיטות חדשות להתנהגות נכונה עם ילדינו.

הורים לתינוקות עוברים קורס הכנה ללידה שמכין אותם ללידה עצמה - נשימות והתמודדות עם הצירים - אבל לא תמיד חושבים על הימים והשנים שאחרי הלידה, שם נמצאת ההתמודדות האמיתית.

יחסי הורים-ילדים בריאים לא תמיד באים באופן טבעי ולא כולם נולדים עם כישורי הורות. ילדים בכל הגילאים מביאים איתם אתגרים שאולי מעולם לא חשבנו שנצטרך להתמודד איתם, ולכן הדרכת הורים יכולה להיות דרך מצוינת לרכוש כישורי הורות טובים לבניית המשפחה החדשה.

 

לקראת הורות

הורים רבים המצפים לילד ראשון, עשויים לחשוב כי לא תהיה להם בעיה להתמודד עם גידול וחינוך של תינוק קטן, שכן יש להם ניסיון עם ילדים מסביבתם הקרובה או מבייביסיטר. אבל חשוב מאוד לזכור ששמירה על ילד במהלך בייביסיטר לכמה שעות שונה בתכלית מהורות (parenthood) אמיתית וגידול ילד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. כאשר אנו הופכים הורים בעצמנו, יש עלינו אחריות עצומה בשמירה על ביטחונו ורווחתו של הילד. תקשורת בריאה בתוך המשפחה חשובה מאוד לביסוס הבית כמקום בטוח לילדים, והיא מהווה את הבסיס ממנו ירכשו הילדים את כישורי החיים שלהם בכל התחומים.

הורות, חינוך ילדים, בניית יחסי הורים וילדים בריאים ובייחוד חינוך פעוטות (toddlers) בגילאים המוקדמים של שנה עד שלוש לערך חשובים במיוחד, שכן זהו שלב קריטי בעיצוב האישיות, שישפיע רבות על התפתחותו העתידית של הילד מבחינה רגשית. התנהלות לא נכונה עם הילד ותקשורת פגומה בתוך המשפחה עלולה להביא לתוצאות והשלכות שליליות בהמשך חייו.

 

סדנת הורים

נשים וגברים רבים המצפים לילדם הראשון מתלבטים בשאלה האם עליהם להשתתף בסדנת הורים.
יתרון חשוב לסדנת הורים הוא המפגש עם הורים נוספים הנמצאים בדיוק באותו השלב, הציפייה והחשש מהילד הראשון, וההתמודדות הכרוכה בכך. עצם המפגש וההבנה כי אתם לא לבד, ומציאת אוזן קשבת לחששות, עשויים להרגיע, וגם להציע דרך מצוינת להכיר אנשים וחברים חדשים.

 

סדנת הורות - סוגים

קורסי הורים רבים מספקים תשובות וכלים במגוון רחב של נושאים הקשורים בגידול ילדים, ולאו דווקא בתחום ההתנהגות. לדוגמא, בקורסים רבים ישנה הדרכת הורים כיצד להחליף חיתול, איך להשכיב את התינוק לישון ואיך להאכיל ולהניק, בדרך כלל בעזרת בובת תינוק.

ישנם גם קורסים המתמקדים בנושא התפתחות תינוקות, בהם מלמדים את ההורים עיסוי תינוקות, יוגה לתינוקות או תרגילי התפתחות. קורס נוסף המומלץ לכל משפחה המצפה לילד ראשון ללא קשר להיבטים התנהגותיים, הוא קורס עזרה ראשונה לפעוטות. זה אולי מפחיד כהורים לילדים לחשוב על מצב בו נצטרך להשתמש בכישורי עזרה ראשונה, אבל לכן קורס זה חשוב כל כך. גם אם לעולם לא נשתמש בידע, חשוב שיהיה לנו אותו לפחות כדי שנהיה רגועים. קורסים כאלו נותנים לנו את הכלים להתמודדות במקרים של התחשמלות, כוויה, חנק, החייאה לפעוטות ועוד.

ישנם הורים המעדיפים לשכור דולה (doula), שהיא תומכת לידה המלווה את המשפחה החדשה לעתים גם לאחר הלידה, בתקופה הראשונה שלאחר החזרה הביתה. תפקידה של הדולה הוא להדריך הורים לתינוקות החל מהחלפת חיתול והנקה, ובמידת הרצון, גם בנושא יחסי הורים וילדים.

הרבה מקורסי ההורים המיועדים להורים טריים, נערכים על פני תקופה קצרה יחסית של חודש לערך, ובמצב כזה, מקבלים הרבה מאוד חומר ומידע בתקופה קצרה ועמוסה. אם משתתפים בקורס בסוף ההריון או מיד לאחר הלידה, הדבר עלול להיות מאוד לא נוח. זו תקופה שהיא ממילא עמוסה ויש הרבה דברים לסדר ולהכין, ולכן על מנת שהקורס יהיה באמת אפקטיבי, ונוכל להפיק ממנו את המירב מבלי שהוא יהפוך למעמסה, רצוי להשתתף בו במהלך ההריון ואפילו לפניו, ולפרוס אותו על פני תקופה ארוכה.

 

קורסי הורים - תוכן

מרבית קורסי ההורים המוצעים היום להורים לילדים בכל הגילאים, עוסקים בהדרכת הורים בנושא התנהגות ילדים. קורסים אלו מספקים כלים יעילים להתמודדות היום-יומית עם הילדים, ומלמדים כיצד לבנות הורות בריאה ומאוזנת. הם גם נותנים כלים לבניית תקשורת בריאה עם הילדים, גם כאשר מדובר בפעוטות.

בקורסי הורים נלמדים כלים כמו כיצד לבסס את סמכותנו כהורים ויחד עם זאת לשמור על הרמוניה, אווירה בריאה ותקשורת פתוחה בתוך המשפחה, דרכים להציב גבולות מבלי לפגוע רגשית בילדים, פיתוח מודעות למסרים סמויים שאנו מעבירים בחינוך הילד, התנהלות נכונה בפיתרון קונפליקטים עם הילדים, כיצד להתמודד עם תוקפנות או התנגדות מצד הילד, איך לעזור לילדים לפתח אישיות עצמאית בעלת ערך עצמי גבוה ויחסי אנוש טובים.

כאמור, אף פעם לא מוקדם מדי להשתתף בסדנת הורים, ובאותה המידה גם אף פעם לא מאוחר מדי. קורסי הורים נותנים מענה מצוין להורים המרגישים כי הם אינם "משתלטים" על ילדיהם או לחילופין "נכנעים" להם, ושאין להם את הכלים להתמודד עם הבעיות העולות בגידול הילדים. בקורסים ניתן להעלות את הבעיות ולהתייעץ עם מנחה מקצועי או עם קבוצה של הורים.

ישנן סדנאות כלליות להתנהלות עם ילדים, ואפשר גם להצטרף לקורס על פי גיל הילד. ניתן ללכת למטפל אישי כמו דולה, וניתן להצטרף לקבוצה. כמו כן, ישנם קורסים פרטיים וקורסים המוצעים על ידי קופות החולים. מרבית הקורסים הקיימים מציעים כ-10 מפגשים ומחירם משתנה על פי סוג הקורס. ישנן נשים שמגיעות לקורסי הורים מסוימים לבדן, על אף שבדרך כלל מומלצת השתתפות שני בני הזוג. 

יחסי הורים וילדים תמיד ניתנים לשיפור. גם אם אנחנו הורים לתינוקות קטנים, אף פעם לא מוקדם מדי לרכוש כלים לחינוך הילדים. ככל שנתחיל מוקדם יותר ונבנה תקשורת טובה בבית, כך הילד יגדל בסביבה תומכת ובטוחה יותר.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/46/89-קורסי-הורות'>קורסי הורות</a>

סגור לתגובות


1. סדנת הורים
שלום אנחנו מחפשים סדנת הורות ,בצפון, בעיקר בתחום ההתנהגותי חינוכי.
אני בהריון עם הילד הראשון, לידה צפויה בפברואר והיינו שמחים להצטרף לקבוצת הורים
לפניי הלידה.
תודה
טל ושלומי
fridman.tal5@gmail.com אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
גזים בהריון - שמים לזה סוף [קרא בהרחבה]
הריון חוץ רחמי - סימפטומים ואבחון [קרא בהרחבה]
תכנון מין העובר - סקירה הסטורית וסוגיות אתניות [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
גזים בהריון - שמים לזה סוף [קרא בהרחבה]