כתבות בנושא סוגי לידות שונים: לידת מכשירים, זירוז לידה, ניתוח קיסרי.

לידה מכשירנית
ניתוח קיסרי
לידת עכוז
זירוז לידה
צירים מדומים
צירים מוקדמים
אפידורל
לידה מכשירנית
מערכת קרוסלה

גם אם ההריון עבר חלק, לפעמים נזקקים במהלך הלידה לעזרה חיצונית ביציאת התינוק. לידת ואקום ולידת מלקחיים הן שתי שיטות שבהן משתמשים כאשר התינוק תקוע בתעלת הלידה.

לידת מכשירים

לידת מכשירים היא לידה בה נדרשת התערבות של מכשירים על מנת לסייע ביציאת התינוק. ישנם שני סוגים של לידות מכשירניות: לידת וואקום ולידת מלקחיים.

השלב השני של הלידה (שלב צירי הלחץ) עלול להיות קשה ומתיש לאם ולתינוק. במקרים בהם האם חלשה מדי כדי ללחוץ, או במקרה שהתינוק מראה סימנים של לחץ או מצוקה עוברית, שימוש במכשירים נועד על מנת לסייע לאם ולתינוק לסיים את הלידה בשלום. לידת מכשירים אינה הליך שניתן לצפות במהלך ההריון, אלא רק בימים ובשעות שלפני הלידה. נשים שנזקקו ללידת מכשירים לא צריכות להרגיש רע, זו בסך הכול שיטה שנועדה לסייע לאם ולתינוק.

 

לידה מכשירנית - סיבות

הצוות המיילד עשוי להחליט על לידת מכשירים למשל כאשר האם מותשת אחרי שעות ארוכות של צירים, וכשמגיע השלב לדחוף וללחוץ את התינוק החוצה, לאם כבר לא נשאר כוח. צירי הלידה נועדו לעזור לתינוק לצאת, אבל לפעמים בלידה ארוכה, הרחם "מתעייף" ואז הצירים כבר אינם אפקטיביים.

במקרים של צניחת חבל הטבור - מצב שבו חבל הטבור נמצא לפני התינוק בתעלת הלידה - עלול להיווצר חוסר בחמצן, ולכן נדרשת לידה מיידית. בנוסף, במצבים שבהם העובר נמצא בתנוחה לא טובה ונראים סימני מצוקה, יוחלט על לידת מכשירים.

לפעמים ישנן בלידה אחת כמה סיבות לביצוע לידה מכשירנית, אבל חשוב לזכור שלא משנה מה הסיבה, לידת מכשירים נועדה לעזור.

 

אפידורל

לעתים יוחלט על לידת מכשירים במידה וניתן אפידורל. אפידורל הופך את רצפת האגן לרדומה ומרפה את השרירים באזור ולכן לעתים קשה ליולדת לחוש מתי צריך לדחוף וללחוץ.

מרגע שמחליטים על לידת מכשירים, בין אם לידת מלקחיים או לידת וואקום, היולדת תתבקש לשכב על המיטה, בפישוק רגליים. במידה ועוד לא ניתן אפידורל, יוצע ליולדת לקבל אפידורל או סוג אחר של הרדמה מקומית, על מנת למנוע אי-נוחות וכאבים.

 

לידת מלקחיים

במידה והוחלט על לידת מלקחיים, משתמשים בזוג מלקחיים גדולים יחסית, עשויים פלדת אל-חלד עם קצוות מעוקלים. המלקחיים די שונים ממלקחיים של מטבח והם מותאמים במיוחד כך שיתפסו את ראשו של התינוק מבלי לפגוע בו. מכיוון שעל הרופא להגיע אל ראשו של התינוק על מנת למשוך אותו החוצה, עליו להגדיל את פתח היציאה של התינוק, והוא עושה זאת על ידי הליך בשם אפיזיוטומיה, שהוא חיתוך של האזור בין הנרתיק לפי הטבעת, הנקרא גם חתך חיץ. מכיוון שלפני ההליך היולדת מקבלת מנת אפידורל או הרדמה מקומית אחרת, היא לא צפויה להרגיש דבר.

המלקחיים מחולקים לשני חלקים. הרופא מניח בזהירות כל חלק של המלקחיים משני צידי ראשו של התינוק. לאחר שהמלקחיים הונחו סביב הראש הם ננעלים, כך שהתינוק לא יחליק בזמן שהוא נמשך החוצה. לאחר שהמלקחיים ננעלו, מחכים לציר הבא, ואז הרופא יבקש מהיולדת ללחוץ, בזמן שהוא מושך את התינוק. לאחר שהתינוק הוצא החוצה, המלקחיים מוסרים והתינוק נבדק לפני שהוא מועבר לזרועות האם. במקרים רבים, לאחר שראשו של התינוק יצא החוצה, המלקחיים מוסרים זה אחר זה, כך שהאם תוכל לסיים את הלידה בעצמה.

לידת מלקחיים אולי נשמעת מאיימת, אך חשוב להבין כי רוב הרופאים מאוד מנוסים בהליך ורוב לידות המלקחיים, והלידות המכשירניות בכלל, מסתיימות בהצלחה. בכל לידת מלקחיים (forceps) יש גם סיכונים וחסרונות. גם אם הלידה הסתיימה בהצלחה, ייתכן והמלקחיים ישאירו סימנים על פניו של התינוק, מעין סימנים אדומים על הלחיים, אך סימנים כאלו בדרך כלל ייעלמו עם הזמן.

בלידת מלקחיים מופעל לחץ, וקשה מאוד לדעת כיצד הלחץ הזה ישפיע על ראשו ועל צווארו של התינוק. לכן, לאחר לידת מלקחיים, יש לשים לב האם התינוק עצבני וחסר מנוחה, ובכל אופן מומלץ לבדוק את עמוד השדרה והצוואר של התינוק לאחר הלידה.

מבחינתה של האם, לידת מלקחיים אמנם עוזרת לעובר לצאת, אך בדרך כלל בגלל ההרדמה המקומית, האם לא מרגישה את התינוק יוצא ולעתים ישנה תחושה כי היא פספסה את הלידה. בנוסף, בלידת מלקחיים הרופא חייב לבצע אפיזיוטומיה (חתך חיץ - Episiotomy), כך שאין דרך להימנע מתפרים לאחר הלידה. בנוסף, אמהות שקיוו ללידה טבעית צפויות להתאכזב, שכן לא ניתן לבצע לידת מלקחיים ללא שימוש באפידורל, והמלקחיים עצמם הם התערבות חיצונית, שגורמת לכך שאדם אחר מיילד את התינוק ולא האם עצמה.

 

לידת ואקום

בלידת ואקום משתמשים בכוס קטנה שעשויה בדרך כלל מסיליקון. הכוס מחוברת לצינור וזה מחובר למכונה שיוצרת ואקום. את הכוס מניחים על קודקודו של התינוק ואז מושכים אותו החוצה בעדינות ובעצם עוזרים לו לרדת בתעלת הלידה, תוך כדי שהיולדת לוחצת ודוחפת. במידה והעובר נמצא בתנוחה בעייתית, או כאשר התינוק גדול מהרגיל, ייתכן ויוחלט להשתמש בכוס מתכת שכן יש פחות סיכויים שהיא תחליק מראשו של התינוק. רופאים רבים מעדיפים לידת ואקום על פני לידת מלקחיים, שכן היא פחות כואבת לאם, הן במהלך הלידה והן אחריה.

בלידת ואקום יש פחות סיכון לפגיעה בשלפוחית השתן של האם ולא כל לידת ואקום מצריכה חתך חיץ (אפיזיוטומיה), כך שניתן במקרים רבים להימנע מתפרים לאחר הלידה. גם לידת וואקום עלולה להשאיר סימנים על התינוק, בדרך כלל מין בליטה על ראשו של התינוק, במקום בו הונחה הכוס. ישנם תינוקות שנולדים עם ראש בצורת קונוס עקב המשיכה. כמו בלידת מלקחיים, רוב הסימנים צפויים לעבור זמן קצר לאחר הלידה.

לא תמיד אפשר לפנות לאפשרות של לידות מכשירניות. כשהעובר נמצא בתנוחה בעייתית שבה לרופא קשה להגיע עם מלקחיים או עם ואקום אל ראשו של התינוק, או כשעצמות האגן של היולדת שונות מהרגיל, יוחלט לוותר על לידה מכשירנית. בדרך כלל, אם מנסים לידת מכשירים ובמשך שלושה ניסיונות ראשו של העובר עדיין לא יורד בתעלת הלידה, יוחלט על ניתוח קיסרי.

ההחלטה האם לבחור באופציה של לידות מכשירניות, בין אם על ידי מלקחיים או ואקום, תלויה בהעדפה האישית של הרופא ובהערכתו את המצב הספציפי. במידה ולאישה ישנה העדפה ברורה לשיטה מסוימת עוד בזמן הריון, זכותה להביע את דעתה ומומלץ שתיידע את הרופא במפגש שלפני הלידה.

לשתי השיטות ללידה מכשירנית ישנם יתרונות וחסרונות, אולם ברוב המקרים בהם משתמשים בכלים כראוי, הלידה עוברת בהצלחה ללא כל פגיעה בהתפתחות התינוק. על אף כל החסרונות והסיכונים של לידת מכשירים, רבים מעדיפים לידה כזו על פני ניתוח קיסרי.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/80/208-לידה-מכשירנית'>לידה מכשירנית</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]
תזונה נכונה יכולה להקל על בחילות בוקר [קרא בהרחבה]
האם גם ההריון שלך בסיכון? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מתכננים כניסה להריון? מספר דברים שאולי יעניינו אתכם [קרא בהרחבה]