לידת פגים
פגים הם תינוקות קטנים
איך לעבור את הימים בפגיה בשלום
תקשורת עם הפג
עיסוי פגים - איך לעסות את זה נכון
פגים - החזרה הביתה
לידת פגים
מערכת קרוסלה

לידה אמורה להתרחש לאחר 40 שבועות הריון, אולם לעתים קורה שמתחילה לידה לפני סוף השבוע ה-37 להריון, ואז היא נחשבת ללידת פג. לתינוקות שנולדו בשבוע הריון 24 ומעלה, יש סיכוי טוב לשרוד. לאחר לידה מוקדמת, מועבר התינוק לטיפול מיוחד בפגיה.

לידת פגים

לידת פגים היא לידה מוקדמת בה התינוק נולד לפני השבוע ה-37, כאשר לידה נורמלית אמורה להתרחש בסוף 40 שבועות הריון. פג הוא גם תינוק שנולד במשקל נמוך מאוד, מתחת ל-2 וחצי ק"ג. פגים נמצאים בסכנה גדולה יותר לסיבוכים בטווח הקצר והארוך, כולל נכויות, מוגבלויות, מומים, ליקויים ועיכובים בהתפתחות הפיזית והשכלית. בשנים האחרונות ואף בעשורים האחרונים הייתה התפתחות משמעותית בטיפול בפגים, אבל ללא הצלחה בהורדת אחוזי הלידות המוקדמות. במקרים רבים הסיבות ללידה מוקדמת אינן ידועות. ישנם גורמים רבים הקשורים להתפתחות טובה של פגים, אך עדיין לא ברור מהם הגורמים הישירים ללידה מוקדמת.

פגים הנולדים לפני השבוע ה-37 של ההריון, נולדים לפני שהגיעו לרמה התפתחותית כזו שתאפשר להם חיים עצמאיים מחוץ לרחם ועל כן הם דורשים טיפול מיוחד. אצל עובר בריא רוב האיברים החיוניים מתפתחים בין השבוע ה-34 לשבוע 37 להריון, כך שהעובר מוכן ללידה בסוף השבוע ה-37. הריאות הן אחד האיברים שהכי מושפעים מלידה מוקדמת, שכן הריאות הן האיבר האחרון שמתפתח לפני היציאה מהרחם. לכן כאשר פג נולד לפני שהריאות הצליחו להתפתח כראוי, צריך לשמור אותו בתוך אינקובטור (incubator) בימים או בשבועות הראשונים לחייו.

 

לידה מוקדמת

ישנם סימנים שיכולים להצביע על לידה מוקדמת, למשל אם לפני השבוע ה-37 להיריון מרגישים ארבעה צירים או יותר בשעה, ייתכן ומדובר בלידה מוקדמת. במקרים מסוימים מופיעים צירים למרות שאין התחלה של לידה, אלה נקראים צירים מדומים. על מנת לוודא שאכן מדובר בלידה, רופא יבדוק האם ישנה התקצרות של צוואר הרחם והתקצרות של הרחם (uterus) עצמו.

 

גורמים ללידה מוקדמת

לידת פג נמצאה שכיחה יותר בקבוצות מסוימות, למשל נשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, אמהות חד-הוריות וכן נשים מעל גיל 35 או מתחת לגיל 18. גם תקופת הזמן בין שני הריונות אצל אישה אחת יכול להשפיע על הסיכוי ללידה מוקדמת. יולדת שנכנסה להריון 6 חודשים או פחות לאחר שילדה, מכפילה את הסיכוי ללידת פג. עד היום לא לגמרי ברור כיצד משפיעים אורח חיים, סוג עבודה ופעילות גופנית על הסיכויים ללידה מוקדמת, אך הדעה הרווחת בקרב רופאים אומרת כי מתח, לחץ, עבודה קשה ושעות עבודה מרובות מגדילים את הסיכוי ללידה מוקדמת. גם לנשים שעברו בעברן הפלה מלאכותית יש סיכוי גובה יותר ללידה מוקדמת בהריונות הבאים.

תזונה בהריון נקשרה גם היא כגורם ללידת פג. תזונה נכונה ועשירה היא חיונית לבריאות האם והתינוק. במקרים רבים, לנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יש יותר סיכוי ללידת פג משום שמסיבות כלכליות הן אינן יכולות להרשות לעצמן מגוון מאכלים עשירים. כמו כן, ברוב ההריונות ישנה המלצה לקחת ויטמינים להריון או תוספי מזון, גם אלו מחוץ להישג ידן של נשים ממעמד נמוך. להשמנת יתר אין קשר ישיר ללידה מוקדמת, אך היא גורמת במקרים רבים לסוכרת וללחץ דם גבוה ואלו בהחלט יכולים להביא ללידה מוקדמת.

ברוב ההריונות הרב-עובריים (תאומים, שלישיות ומעלה), ככל שיש יותר עוברים כך גדל הסיכוי ללידת פגים. כ-90% מהריונות עם שלישיות מסתיימים בלידה מוקדמת. כמעט כל התינוקות שנולדו לאחר הריון רב עוברי הם פגים והם מועברים לאחר הלידה לפגיה, שם הם מקבלים טיפול מיוחד והשגחה צמודה. ברוב המקרים בהם יש חשש ללידה מוקדמת, מנסים ככל הניתן לעכב את הלידה ובו בזמן מתכוננים לטיפול בתינוקות כפגים.

 

מניעת לידה מוקדמת

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להקטין את הסיכוי ללידה מוקדמת. גם אם לא מקפידים על תזונה נכונה לפני ההריון, חשוב מאוד לאכול נכון בזמן ההריון. חשוב להימנע ככל הניתן ממתח ולחץ ולא להוסיף פעילות גופנית או מאמץ שלא היינו רגילים לעשות לפני ההריון. לשמור על סביבה נקייה על מנת להימנע מזיהומים, לא לעשן בזמן ההריון ולהתרחק ממעשנים (עישון פסיבי). יש להקפיד על ביקורים סדירים אצל הרופא, ולנסות לקצץ בשעות העבודה ובעבודות הבית המצריכות מאמץ פיזי.

 

לידה מוקדמת - סיבוכים

ככל שההריון קצר יותר והתינוק נולד מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים לסיבוכים, בעיות בריאותיות ואף מוות. לפגים יש סיכוי גבוה יותר לתסמונת מוות בעריסה (SIDS - Sudden infant death syndrome) כאשר מרבית מקרי המוות קורים בחודש הראשון. כ- 10% ממקרי המוות של תינוקות בעולם הם של פגים, כחצי מיליון מקרי מוות בשנה. כיום הטיפול בפגים מתקדם מאוד ועם השנים ניתן לטפל בפגים שנולדו מוקדם מאוד. לפגים שנולדו בשבוע ה-24 להריון יש 50% סיכויים לשרוד, והיו גם מקרים של פגים שנולדו בשבוע ה-21 ושרדו, אך זה נדיר מאוד.

הדבר הבולט ביותר לאחר לידת פג הוא שהוא קטן מאוד ובדרך כלל שוקל מעט מאוד ועורו עדין ואדמדם. פגים בדרך כלל סובלים מבעיות רפואיות והתפתחותיות, בהתאם לשלב ההריון בו נולדו. פגים חשופים לבעיות נוירולוגיות כמו שיתוק מוחין, דימום תוך גולגולתי ובעיות התפתחות בהמשך חייהם. הם עלולים לסבול מבעיות בלב ובכלי הדם עקב תופעה המתרחשת לאחר הלידה במקרים מסוימים ובה נסגרים העורקים. בעיות נשימה אצל פגים נפוצות מאוד עקב התפתחות לא מספיקה של הריאות. יש גם בעיות קיבה, מעיים וחילוף חומרים או היפוגלקימיה (Hypoglyoemia), שהיא תופעה בה יש ירידה מסוכנת של רמת הסוכר בדם. אצל פגים יש סיכוי גבוה לאנמיה ולצהבת ובמיוחד לזיהומים שונים שעלולים להוביל לאלח דם, דלקת ריאות ודלקת בדרכי השתן.

 

לאחר לידת פג

לאחר הלידה, התינוק מועבר לפגיה, שם הוא מטופל על ידי צוות מיומן המתמחה בטיפול בפגים. רוב הפגים נמצאים באינקובטור או במיטה מיוחדת מוקפת בניילון או פלסטיק ששומר על חום גופם ומגן מפני חיידקים. כמעט כל פגיה כוללת ציוד מתקדם שנועד לשמור על טמפרטורה נכונה, נשימה טובה של הפגים, תפקודי לב, צריכת חמצן ותפקודי מוח. חלק מהטיפולים בפגים כוללים נתינת נוזלים, מזון מיוחד, חמצן במידה והפג לא נושם בכוחות עצמו, ותרופות שונות.

 

לידה מוקדמת - השלכות

כיום רוב הילדים שהיו תינוקות פגים לא חווים בעיות קשות בזמן ילדותם הבוגרת. משום שהטיפול בפגים השתכלל עם השנים, שיעורי ההישרדות גדלו ופגים סובלים מפחות בעיות רפואיות בהמשך חייהם. עם זאת, תינוקות פגים שנולדו בשלב מוקדם מאוד של ההריון או סבלו מבעיות קשות לאחר הלידה עלולים לסבול משיתוק מוחין או פיגור שכלי כל חייהם, יחד עם בעיות נוספות הקשורות בהיבטים פסיכולוגיים ונפשיים. מחקרים אף הראו קשר בין תינוקות פגים לליקויי למידה. ככל שהתינוק נולד קרוב יותר למועד המתוכנן כך יש לו פחות סיכויים לסבול מקשיי למידה.

לידת פגים יכולה להיות מפחידה מאוד. רוב ההורים חוששים מאוד לבריאות התינוק ולעיתים מרגישים מנותקים ממנו, משום שהוא נמצא בפגייה, בתוך אינקובטור עם המון מכשירים מסביב. חשוב לדעת כי קשר קרוב ואוהב בין הפג להורים חיוני להתפתחותו. לא צריך לפחד לגעת בפג למרות גודלו הקטן, אפשר ללטף אותו ולעסות אותו בעדינות, המגע הפיזי ייתרום להרגשת הביטחון של התינוק. אפשר לדבר איתו בקול שקט ורך אבל להימנע מגירויים רבים בסביבתו, ראייתו של הפג לא לגמרי מפותחת ויתר גירויים עלול לבלבל אותו.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/72/145-לידת-פגים'>לידת פגים</a>

סגור לתגובות


4. נועה הפגה
לפני שנה ושלושה חודשים נולדה לי נועה ביתי הבכורה היא נולדה 1.300קג ממש פיצפונת אבל
ילדה מדהימה חייבת לציין שלמדתי בתהש ויש שם צוות מדהיםםםםםםםם בפגייה אורח
דירוג:
2

בעד הריון ולידה
2. הבן שלי נולד בשבוע ה27
היה לו דימום תוך גוגלתי והוא סובל משיתוק מוחין קל. אני מפחדת מעוד לידה של פג או חס
וחלילה הפלה כי הילד היה מונשם ומורדם בשבוע הראשון לחייו.

תתפללי שהילד יהיה בסדר ותחזקי אותו דברי אליו. ניסים קורים אורח
דירוג:
3

בעד הריון ולידה
1. מהצפון
ילדתי בשבוע 22 האם האם יש לו סיכוי לשרוד אורח
דירוג:
5

בעד הריון ולידה
מהם הגורמים לתסמונת מוות בעריסה [קרא בהרחבה]
ידעת שמומלץ להשמיע מוסיקה לעובר? [קרא בהרחבה]
כיצד ניתן לחשב את זמן הביוץ? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מהם הגורמים לתסמונת מוות בעריסה [קרא בהרחבה]