התפתחות התינוק
דיבור תינוקות
בטן גב בטן
מסוכן לתינוקות - עולים ברמת החיים
מבחן אפגר
התפתחות התינוק
מערכת קרוסלה

התפתחות תינוקות תקינה תלויה במידה רבה בהשקעה מצד ההורים. החל בהנקה וכלה בעידוד זחילה - מה אתם יכולים לעשות למען התפתחות התינוק שלכם?

התפתחות התינוק תמונה 1

התפתחות תינוקות

באופן כללי, הדבר החשוב ביותר להתפתחות תינוקות עוד בשלב ההריון, מרגע הלידה (birth) ובמיוחד בשנה הראשונה, הוא סביבה מלאה חום ואהבה. הגיל הרך הוא הזמן לעודד פעוטות לסקרנות ותקשורת עם הסביבה. מגע והקשבה לצרכים הם שני דברים חיוניים להתפתחות תינוק. התפתחות ילדים שונה אצל כל אחד, אך ישנן אבני דרך שחשוב להכיר כדי לזהות קשיים בהתפתחות.

 

עידוד התפתחות התינוק

התפתחות תינוקות תקינה דורשת השקעה - חשוב להקדיש זמן איכות יומי לתינוק, לקריאה או משחק, לעודד משחקי תפקידים, לעזור לו לחקור את סביבתו על ידי יציאה לטיולים, לעודד את התינוק להציג את עצמו על ידי ביטוי שמו וגילו (בהתאם ליכולתו, כמובן), וללמד אותו מספר שירים פשוטים.

הכלל בהתפתחות ילדים הוא שככל שהילד יגדל בסביבה חמה ותומכת יותר, כך הוא יהיה פתוח יותר להתנסויות חדשות ויהיה בטוח בעצמו. חשוב לזכור כי לכל פעוט יש קצב התפתחות משלו, ואין צורך להשוות אותו עם פעוטות אחרים. במידה ויש חשש לקשיים בהתפתחות הילד, ניתן להתייעץ עם רופא.

 

הנקה

נשים רבות בוחרות להניק את התינוק. להנקה (breastfeeding) יש יתרונות רבים. יש נשים המניקות מספר חודשים לאחר הלידה ויש שמניקות גם פעוטות למשך מספר שנים. ההמלצה כיום לנשים בריאות, היא להניק עד גיל 6 חודשים ולא להתחיל לתת לתינוק אוכל מוצק לפני גיל זה.

 

הנקה והתפתחות התינוק

חלב אם חשוב להתפתחות תינוקות משום שהוא מספק את הרכיבים התזונתיים הדרושים להתפתחות התינוק בשלב זה. הנקה מפחיתה את הסיכויים לזיהומים אצל הפעוט או לתסמונת מוות בעריסה.

הנקה טובה מאוד גם לאם: מחקרים הראו כי לנשים מניקות יש פחות סיכויים לפתח דיכאון לידה. בנוסף, חוויית ההנקה היא חוויה רגשית המקרבת בין האם לתינוק. לאחר ההריון והלידה, הנקה עוזרת לשחרור הורמונים חשובים אצל האם.

 

התפתחות מוטורית

ישנן מספר אבני דרך בהתפתחות המוטורית של התינוק עד גיל חצי שנה. לפי שלבי התפתחות אלה, ניתן לדעת שהתפתחות התינוק תקינה.

 

התפתחות תינוקות לפי חודשים

עד גיל חודשיים, ניתן לצפות לתנועות ידיים חדות, הכנסת ידיים אל הפה והעיניים.

בגיל 4-5 חודשים, התינוק צריך להיות מסוגל להתהפך. זהו גיל חשוב בהתפתחות המוטורית של תינוקות. בשלב זה, התינוק צריך להיות מסוגל להרים אובייקט ביד אחת ולהעבירו ליד השנייה. שכיבה על הבטן והרמת פלג הגוף העליון חשובה מאוד להתפתחות התינוק, משום שפעולה זו מחזקת את השרירים ומעצבת את עמוד השדרה של התינוק.

תינוקות עד גיל 6 חודשים צריכים להיות מסוגלים להרים את הראש כאשר הם שוכבים על הבטן, להשמיע קולות של אוו ואהה, לעקוב עם העיניים אחר אובייקטים, להגיב ולהפנות את המבט למשמע קולות, לשבת ללא תמיכה וגם להתחיל לזחול.

 

עיכוב התפתחותי

ישנם סימנים שמצביעים על קשיים ועיכוב בהתפתחות, למשל אם התינוק בגיל 6 חודשים עוד לא יוצר קשר עין ומביט רק קדימה, או אם הוא אינו מסוגל להרים את הראש כאשר הוא שוכב על הבטן.

 

זחילה

זחילה (crawling) היא הצעד הראשון של התינוק לקראת עצמאות. בדרך כלל, לפני שהתינוק יתחיל לזחול הוא ילמד איך להגיע לשיווי משקל בעמידה על ארבע, אז הוא יתחיל לנסות לזוז קדימה או אחורה על ידי הזזה של הברכיים. זהו שלב חשוב, משום שהוא מחזק את השרירים, מה שיאפשר לתינוק ללכת בהמשך.


רוב התינוקות לומדים לזחול בין גיל 6 חודשים ל-10 חודשים. ייתכן שהתינוק יבחר בשיטות אחרות לנוע ולהתנייד בשלב הזה, כמו להחליק על הבטן או להתגלגל. יש פעוטות שאף פוסחים על שלב הזחילה לגמרי ועוברים ישר לעמידה, כאשר הם נאחזים במשהו, ואחר כך מתחילים ללכת.


תינוקות אחרים מתחילים לזחול אחרי שהם מסוגלים לשבת ללא תמיכה. התינוק לומד לעבור ממצב ישיבה, לעמידה על ארבע, ואז התנודדות על ארבע, ומשם לזחילה.

 

עידוד זחילה

הדרך הטובה ביותר לעודד זחילה, היא למקם צעצועים וחפצים אהובים על התינוק במקומות אליהם הוא יצטרך להגיע, על הרצפה. שמרגע שהתינוק מסוגל לזחול, יש לוודא שהסביבה בבית בטוחה, שאין חפצים מסוכנים על הרצפה בסביבת התינוק.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/31/80-התפתחות-התינוק'>התפתחות התינוק</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
סדנאות הורים וילדים - יש דבר כזה [קרא בהרחבה]
כיצד ניתן להעזר ברפואה משלימה להקלה על ההריון [קרא בהרחבה]
מה אסור ומה מותר לאכול בהריון? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
סדנאות הורים וילדים - יש דבר כזה [קרא בהרחבה]