כתבות בנושא חוגים לתינוקות: יוגה לתינוקות, שחיית תינוקות ועוד.

הידרותרפיה לתינוקות
הידרותרפיה לתינוקות
אורי סלע

הידרותרפיה - טיפול במים, המנצלת את תכונות המים לטובת טיפול בבעיות שונות: אורטופדיות, התנהגותיות ונוירולוגיות.

הידרותרפיה לפעוטות מיועדת לתינוקות המאחרים להשיג את אבני הדרך ההתפתחותיות הראשונות.

במסגרת הידרותרפיה לתינוקות, מחזקים את הקשר בין ההורה לתינוק, עובדים על ההתפתחות המוטורית (חיזוק השרירים, שיפור טווחי התנועה, שיפור קשר עין-יד ועוד), ההסתגלות למים וכמובן הנאה. בשונה מחוג שחייה לפעוטות (רגיל), בחוג הידרותרפיה לתינוקות נותנים דגש על ליווי והנחיית ההורים, כאשר לכל תינוק בקבוצה שמים דגש על המתאים לו.

התפתחות התינוק נמדדת באיכות ולא בזמן. השהייה על הבטן ויישור מרפקים במנח זה, הנה אבן דרך משמעותית ביותר, המהווה מפתח להמשך, אשר בלעדיה יקשה מאוד על הפעוט להתקדם לזחילת גחון, מעבר לזחילה על שש וישיבה באופן עצמאי. התפתחותו המוטורית של התינוק מלווה תמידית בהתפתחות תקשורת משחק, שפה, קשר עין עם הסביבה וכו' כאשר כולם תלויים זה בזה. תרגילים רבים, כגון טיפוס על מזרן או על דופן הבריכה, משלבים התפתחות גופנית והתפתחות רגשית-תקשורתית.

בהתאם לנתוני המכון להתפתחות הילד, פעוט אשר מלאה לו שנה ועדיין לא החל לזחול, ישלח לבדיקתו של רופא התפתחותי, נוירולוג ויקבל טיפול פיזיותרפי. במידה ובגיל שמונה חודשים אנו מבחינים כי התינוק עדיין אינו מיישר את ידיו בזמן שהייה על הבטן ואינו מתהפך לשני הכיוונים, מומלץ כבר אז להתחיל לעבוד עימו. אין צורך לדאוג יתר על המידה, אך החוכמה היא גם לא להישאר שאננים. מרבית התינוקות אשר חל אצלם עיכוב בהתפתחות המוטורית, ישלימו את השלבים בהתפתחות הפיזית במוקדם או במאוחר, אלא אם כן מדובר בנכות התפתחותית. ישנם מקרים בהם עיכוב התפתחותי הופך לחוסר בטחון. לדוגמא, כשפעוט מעל גיל שנה וחצי טרם החל ללכת, יתקשה עליו מאוד להסתגל למסגרת של גן עם בני גילו שכבר מתרוצצים להם.

השהיה במים הנה חוויה משמחת וכיפית על מנת לסייע לתינוקות ולשפר תנועתיות, גמישות וחוזק. המשחקים מסביב, גירוי המים על הגוף, צחוקם של האב או האם, מעודדים יחד חיוך ותנועתיות. במהלך חצי שעה של פעילות (שזהו  זמן רב ביחס לפעוט), תוך כדי התנגדות המים לתנועה, כל תרגיל בתוך המים מסייע בחיזוק מערך השרירים הכולל של התינוק (ולא שריר אחד אילו התרגילים היו מבוצעים ביבשה).

שחיית תינוקות 1לדוגמא, במהלך תרגיל תזוזה לצדדים תוך כדי תנועת רגליים תוך כדי שאנו מניעים את התינוק לצדדים, עם הפנים לפנים המעגל/לילד נוסף/להורה, ההורה מעביר משקל מרגל לרגל על מנת להניף את התינוק בעדינות מצד לצד, כך שאוזנו של הפעוט כמעט נוגעת במים ובו זמנית רגליו כמעט הוצאו מהמים. מטרת התרגיל הנה הארכה וחיזוק שרירי הצד, גזע הגוף (גב ובטן) והרגליים, שיפור יציבה ושיווי משקל (במנח כזה הילד מנסה לחזור לקו האמצע ונעזר בכל גופו כדי להתיישר). במשך הזמן התינוק  בועט חזק מאוד (סוג של בעיטת קרטה ומצליח להתנגד לתנועת המים מהר יותר). תרגיל זה הנו תרגיל בסיסי בשחיית תינוקות והידרותרפיה לתינוקות וחשוב מאוד להתפתחות.

שחיית תינוקות 2

תרגיל נוסף הוא טיפוס על מזרון המתבצע תוך כדי תמיכה בכפות רגליו של התינוק בכדי לסייע לו לטפס על המזרון. ניתן להיעזר בצעצוע על מנת לעודד את הפעוט (אם עדיין קשה לו מדי, מניחים את התינוק עם הגחון על המזרן), כך תוך שהייה על הבטן, מאפשרים לו להתרגל לטקסטורה החדשה, לשנות אווירה ולהכיר את  החברים לקבוצה.

שחיית תינוקות 3

תרגיל טיפוס על דופן הבריכה נעשה כשמניחים את התינוק עם זרועותיו על דופן הבריכה וצעצוע מונח במרחק קטן ממנו, שמים את כפות ידינו תחת כפות רגליו, בכדי שידחוף באמצעות רגליו ויגיע לצעצוע. כשהתינוק מתחיל ללכת ניתן לתת לו לבצע את התרגיל בכוחות עצמו, בעזרת הידיים בלבד, ולאפשר לו לצאת מן המים אל הדופן. מטרת התרגיל היא חיזוק ודחיסה של חגורת הכתפיים ושרירי הרגליים.

שלבי ההתפתחות הינם מגוונים - יש פעוטות שיזחלו גחון באמצעות יד אחת בלבד, ישנם כאלה שיזחלו עם שתי ידיים אך אחורנית בלבד, יש שידלגו לגמרי על זחילה וכן הלאה. כל צורת התקדמות היא טובה, וכדאי לעקוב אחר השינויים והסימטריה של התנועות. אין סיבה להילחץ אם תינוק מגיע לכל שלב באיטיות, אך כן יש מקום לסייע לו כשהוא ניצב בפני אתגרים.

 

הבנה והנעה נכונה של כל תרגיל, מאפשרת לתינוק להפיק מקסימום תועלת תוך כדי הנאה! בחוג  הידרותרפיה לתינוקות, מתנועעים במים, שרים, צוחקים, לומדים למה ואיך לאחוז בפעוט בכל תרגיל, מתאימים את דרגת הקושי לילד ונהנים תוך כדי חיזוק השריר והמערכת החיסונית. עבודת ההידרותרפיסטים לתינוקות מאופיינת בהצבת האתגר על פי מידת יכולתו של הפעוט, חיזוקים חיוביים, שירים, חיוכים והנאה, הצבת מטרות ועבודה על פיהן, כשהמדדים אינם סטטיים ומשתנים, בכדי לראות את ההתקדמות והשיפור.

כלל אצבע בטיפול בתינוק שהתפתחותו המוטורית מתעכבת, הוא לבחון כמה זמן מתוך הטיפול שיתף התינוק פעולה עם המטפל והאם זה נעשה בחיוך. בטיפולי הידרותרפיה ניתן דגש על כך שהטיפול יעשה בשיתוף פעולה והנאה. אף תרגילי צלילה שעשויים להיראות לנו, ההורים, מרתיעים יכולים להיות מאד מהנים עבור הפעוט, כשהדבר נעשה בשילוב עם הנחייה נכונה וביצוע בשלב המתאים בתהליך ההסתגלות של התינוק למים.

כשהתינוק מוכן, מצלילים אותו לעבר צעצוע או אל הדופן ומקפידים להתבונן בפניו כשהוא יוצא מן המים. בשלב מתקדם יותר של הצלילה, משחררים את התינוק במים למשך שניה אחת אל עבר מדריך או הורה נוסף ומוציאים אותו בעדינות מהמים. כפי שניתן לראות בתרגיל הצלילה, ההסתגלות והכיף במים הם מטרה בפני עצמה. הסיבה לכך היא שתינוקות שהתפתחותם התעכבה, יזדקקו בדרך כלל לפעילות גופנית לכל אורך התבגרותם ושחייה עבורם היא מתנה לכל החיים.

שחיית תינוקות 4

מחפשים חוג לתינוק שלכם? הכנסו לאינדקס לעמוד חוגים לתינוקות.

סגור לתגובות


1. שאלות
שלום רב
אני מעוניינת לרשום את הבן שלי בן 8 חודשים לבריכה טיפולית אשר תחזק לו את חגורת
הכתפיים ותחזק לו את השרירים איפה אתם נמצאים?מה העלויות?ומה שיטת הטיפול
?בברכה
סיון אורח
דירוג:
2

בעד הריון ולידה
חשה עקצוצים או נימול בידיים? [קרא בהרחבה]
עצות להרחקת סכנות מתינוקות [קרא בהרחבה]
סדנאות הורים וילדים - יש דבר כזה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
שיטת אריקסון? מה זה? [קרא בהרחבה]