חודשי הריון. תופעות הריון. שינויים בגוף בהריון. סיכונים בהריון. יומן הריון.

תופעות וסיכונים בהריון
התפתחות העובר בהריון
חודשי ההריון לפי טרימסטרים
יומן הריון - שליש ראשון
יומן הריון - שליש שני
יומן הריון - שליש שלישי
שבוע הריון 19
שבוע הריון 35
שבוע הריון 20
שבוע הריון 21
שבוע הריון 22
שבוע הריון 23
שבוע הריון 24
שבוע הריון 25
שבוע הריון 26
שבוע הריון 27
שבוע הריון 28
שבוע הריון 29
שבוע הריון 30
שבוע הריון 31
שבוע הריון 32
שבוע הריון 33
שבוע הריון 34
שבוע הריון 9
שבוע הריון 1
שבוע הריון 2
שבוע הריון 3
שבוע הריון 4
שבוע הריון 5
שבוע הריון 6
שבוע הריון 7
שבוע הריון 8
שבוע הריון 18
שבוע הריון 10
שבוע הריון 11
שבוע הריון 12
שבוע הריון 13
שבוע הריון 14
שבוע הריון 15
שבוע הריון 16
שבוע הריון 17
שבוע הריון 36
שבוע הריון 37
שבוע הריון 38
שבוע הריון 39
שבוע הריון 40
יומן הריון - שליש ראשון
מערכת קרוסלה

את בהריון אבל עדיין לא יודעת זאת. העובר שלך כותב יומן הריון למזכרת מ-40 שבועות הריון, בו הוא מספר לך על התפתחותו, על הביוץ וההתעברות, ועל התפתחות השיליה והאיברים השונים. הריון - שבוע אחר שבוע.

יומן הריון - שליש ראשון תמונה 1

צילום: מירב גרינברג

 

יום ההפריה

(שבוע 2 להריון לפי ספירת הרופאים, כי חישוב שבוע ההריון מתחיל מהיום הראשון של הווסת האחרונה, כשבועיים לפני התרחשות ביוץ והפריה).

יומן הריון יקר,

אנחנו בהריון, מגיע לנו מזל טוב. בדיוק עכשיו התרחשה ההתאחדות של הביצית עם תא הזרע שמכונה הפריה, ואני מתחיל להתפתח. אמא עדיין אינה מרגישה דבר על קיום הריון אבל מחכה לה הפתעה...

 

 

 

יומן הריון - שבוע 3

יומן יקר, מתחילים להתרחש כאן שינויים. תא הביצה המופרה (אני כמובן) התחיל להתחלק: תא אחד הפך לשניים, שני תאים לארבעה, ארבעה תאים לשמונה ושמונה תאים ל-16. וואוו. כל מחזור התחלקות כזה אורך כ- 20 שעות, ועכשיו אני בדרכי אל הרחם ואני מכונה תותית או מורולה (Morula) בלועזית, על שם צורת אשכול התאים שלי - צורה של תות.

אה, דרך אגב, אמא עדיין לא יודעת על ההריון בשלב הזה, וגם כנראה לא חושדת. בכל מקרה כמויות הורמון ההריון שלה והפרוגסטרון גדלות.

 

יומן הריון - שבוע 4

הגודל שלי עכשיו הוא 0.1-0.2 מ"מ. אשכול התאים שלי עבר במהלך מסעו אל הרחם התחלקויות נוספות, ועכשיו אני משתרש ברקמת הרירית ברחם באמצעות יצירת נימים ביני לבין הרירית. בשלב זה נוצרת זרימת דם משותפת לאמא ולי, החשובה כל כך להמשך ההתפתחות. מתחילה להתפתח ולצמוח השיליה (Placenta). נוצרות בי שתי שכבות תאים, האחת אחראית על התפתחותי העתידית ועל התפתחות חלל השפיר (amniotic cavity), שהוא חלל מלא נוזל שעתיד להקיף אותי ואת מי השפיר בהם אני עתיד להיות שרוי, והשכבה השנייה אחראית להתפתחות שק החלמון, שק שצמוד אליי ומכיל חומרי מזון. בהמשך הוא מצטמק והופך לצינור שעובר בתוך חבל הטבור.

בשלב זה כמויות הורמון ההריון והפרוגסטרון של אמא ממשיכות לגדול.

עוד לא, עוד לא... אמא עדיין אינה יודעת, איזה כיף לדעת משהו שאמא לא יודעת, נכון?

 

יומן הריון - שבוע 4-5

שבוע הריון 4, שבוע הריון 5

עוד לא ממש גדלתי, אני עכשיו בגודל של 0.4 מ"מ, אבל כן התפתחתי. השיליה שלי נוצרת ונוצרים קרוב אליי כלי דם נוספים המעגנים אותי אל דופן הרחם. שק החלמון שלי מתחיל לייצר תאי דם. בנוסף, נוצר חיבור ביני לבין השליה שיהפוך ברבות הזמן לחלק מחבל הטבור שלי. שתי שכבות התאים שלי הופכות לשלוש: שכבה חיצונית, אמצעית ופנימית. מהשכבה החיצונית עתידים להתפתח איברים כמו האף, חלקים מהאוזן, עדשות העיניים, העור, השיער, הפה, פי הטבעת, כל חלקי מערכת העצבים ועוד. מהשכבה האמצעית עתידים להתפתח איברים כמו הלב, תאי הדם, הריאות, הכליות, השרירים, העצמות, מערכת ההפרשה והרבייה ועוד. מהשכבה הפנימית עתידים להתפתח איברים כמו הלשון, השקדים, צינור העיכול ועוד. בשלב זה מערכת העצבים שלי מאיצה את התפתחותה. לקראת סוף השבוע החמישי אני גדל מהר ועכשיו גודלי יותר ממילימטר, ויש לי כבר תאי דם יחסית מפותחים.

אמא כבר מבינה שמשהו מתרחש כיוון שהיא לא קיבלה ווסת, ומחר-מחרתיים היא בטח תקנה ערכת בדיקת הריון ביתית ותגלה שאני מחכה לה.

 

יומן הריון - שבוע 6

ההריון מתפתח, יומן יקר. תראה איך גדלתי. הגודל שלי עכשיו הוא 1.5-2.5 מ"מ. יש לי כבר לב, אמנם רק שני חדרים, אבל זו רק ההתחלה. גם שריר הלב שלי כבר מתחיל להתכווץ, והלב שלי מזרים נוזלים, אבל זה עדיין רק תרגול, אין זה עדיין מחזור דם אמיתי. כלי הדם שלי עדיין לא סיימו להתפתח, אבל כמו שאתם יודעים הסוד הוא בתרגול....

אה, ועוד משהו ממש חשוב, מערכת העצבים המרכזית שלי הגיעה למלוא התפתחותה.

 

יומן הריון - שבוע 6-7

שבוע הריון 6, שבוע הריון 7

אני ממשיך לגדול. גודלי עכשיו 3.0-5.0 מ"מ. אפשר לראות את תחילתם של הפנים והצוואר שלי, גם העיניים והאזניים שלי מתחילות להיווצר, והרקמה הכי משמעותית בי כרגע היא המוח ועמוד השדרה. מערכת הדם שלי ממשיכה להתפתח ותאי דם ראשוניים שלי מסתננים לתוך מערכת הדם של אמא. תאי הכבד שלי מתחילים להיווצר. מסביב מתחילה להתפתח רקמת עור דקיקה, הראש והצוואר שלי גדלים במהירות, הוושט מתפתח, וגם הכליות שלי מתחילות את התפתחותן.

אמא כבר יודעת בוודאות שהיא בהריון, והיא אינה חשה כל כך טוב. יש לה בחילות הריון. זה בטח קשור לכמויות האדירות של הורמון ההריון והפרוגסטרון שיש לה בגוף עכשיו. לא כל כך נעים לי, אבל אני יודע שככל שכמות הפרוגסטרון תגדל, כך תתמעטנה הבחילות כי תפקידו של הפרוגסטרון הוא להרגיע את השרירים ולמנוע התכווצויות ברחם, אבל באותה הזדמנות הוא גם מרגיע את שריר הקיבה, ואינו מאפשר לחומצות הקיבה לעלות במעלה הוושט. אמא גם רצה הרבה לשירותים. כל הזמן היא צריכה פיפי, וזה עוד יגבר, כי כמות הדם של אמא צפויה לגדול בכ- 50% בתגובה לשינויים ההורמונליים המתרחשים בגופה במהלך ההריון. כל זה במקביל לעלייה במסת הגוף שלה וגם במסה שלי, אלו הרבה מאוד נוזלים...

 

יומן הריון - שבועות הריון 8-13

שבוע הריון 8, שבוע הריון 9, שבוע הריון 10, שבוע הריון 11, שבוע הריון 12, שבוע הריון 13

יומן יקר, כמו שאמרתי, שני חדרים זו רק ההתחלה. עכשיו כבר יש לי 4 מדורים בלב, שודרגתי. הכליות שלי מתחילות להפריש שתן בפעם הראשונה. השלד שלי מתחיל להתקשות. אני מתחיל לנוע והתנועות שלי ספונטניות אך הן עדיין אינן מורגשות כלפי חוץ. אמא עדיין לא מרגישה אותן, אבל אל דאגה היא עוד תרגיש- הבטחה שלי.

במהלך שבועות הריון אלה, העיניים מפותחות היטב, אבל אני נראה די מצחיק עדיין, כי הן עדיין ממוקמות בצידי הראש. ניתן להבחין כבר באוזן החיצונית שלי, הלב שלי בדיוק עכשיו מסיים את התפתחותו העיקרית. הוא ימשיך אמנם להתפתח, אך את רוב התפתחותו הוא מסיים בשלב זה. הפין והדגדגן מתחילים להיווצר (אני לא אגלה מה מתפתח אצלי, זה סוד... עוד לא מגלים) ניתן לראות בצורה די ברורה את אצבעות הידיים והרגליים שלי.

בזמן ההריון מתרחשים שינויים ההורמונליים והם אשמים בכך שאמא מאוד עייפה וישנונית. יש לה חשקים למזון שונה ומשונה (שוב צריך לצאת באמצע הלילה בחורף לחפש אבטיח בשביל אמא). הרצון במיני מזונות נגרם מאחר והשינויים ההורמונליים המשמעותיים יכולים להשפיע על חושי הטעם והריח. אם החשקים כוללים דברים שאינם מזון כמו: אפר, קרח, משחת שיניים, גיר, סודה לשתיה, שעווה, שיער ועוד כהנה וכהנה, זה הזמן לפנות לרופא. זהו איתות על חוסר חמור בברזל.

בתחילת ההריון השדיים מאוד רגישים בעקבות השינויים ההורמונליים, המכינים את רקמת השד והבלוטות ליצירת החלב. כמעט שלא רואים את הבטן של אמא ולכן למתבונן מבחוץ, הסוד עדיין לא נגלה, אך הרחם גדל. הוא עדיין לא מספיק גדול על מנת לבלוט בצורה משמעותית, אבל זה עוד יבוא... אמא מתחילה לעבור בדיקות אולטרסאונד שונות. ברור, זה כדי לבדוק שהכל בסדר איתי.

ליומן הריון - שליש שני

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/62/133-יומן-הריון-שליש-ראשון'>יומן הריון - שליש ראשון</a>

סגור לתגובות


5. איחור במחזור
מאחר לך המחזור יצא שלילי עדיף לגשת לעשות בדיקות דם שם בוודאות יגידו לך עם זה חיובי
או שלילי אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
4. הריון
יש לי איחור במחזור ועשיתי בדיקה ויצא שליל ויש לי את כל הסימנים מה עושים במצב כזה אורח
דירוג:
4

בעד הריון ולידה
3. באיזה שבוע כבר אפשר לדעת את מין העובר? (ל"ת)
אורח
דירוג:
10

בעד הריון ולידה
2. ממש ממש ממש מקסים ומרגש (ל"ת)
אורח
דירוג:
7

בעד הריון ולידה
1. ממש מתוק תודה (ל"ת)
אורח
דירוג:
6

בעד הריון ולידה
מעורבות המשפחה בלידת פג [קרא בהרחבה]
שבועות ההריון - שבוע אחר שבוע [קרא בהרחבה]
לידה במים - למי זה מתאים? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
מעורבות המשפחה בלידת פג [קרא בהרחבה]