לידות טבעיות
לידת בית
לידה במים
לידות טבעיות
מערכת קרוסלה

לידה טבעית חזרה לאופנה. יותר ויותר נשים בהריון מתכוננות ללידה פעילה כאלטרנטיבה ללידה קונוונציונלית שעלולה להסתבך ולהתדרדר ללידה מכשירנית או ניתוח קיסרי. גם בבתי החולים, כל יולדת יכולה לבחור איזו לידה היא מעדיפה: עם או בלי אפידורל ודולה, וכיצד להתמודד עם הצירים.

לידה טבעית

יולדת מקומה בבית החולים, כך רובנו חושבים. לא קשה לדמיין מה עוברת יולדת בזמן לידה בבית חולים - היא מקבלת סמי הרגעה, מחוברת למוניטור, סביבה אחיות, מיילדות, וכמובן רופא. כל כך הורגלנו ללידה מלאכותית בבית החולים, עד שזו נראית לנו כדרך טבעית וראויה. אולי כדאי שנתעכב מעט על צמד המילים "לידה טבעית".

לידה טבעית - מושג הנשמע לנו קצת מיושן, לא מתקדם, לא רלוונטי. דווקא בשל כך, מעניין לגלות שבזמן האחרון המושג לידה טבעית מקבל פרסום רחב ומקובל יותר.

לידה היא ללא ספק אחד המאורעות המכוננים לא רק בחיי ילדנו, אלא אף בחיינו אנו. אנשים נוטים לראות את הלידה כמין רגע בו ה'כלום' נעשה לדבר שלם, חי ובועט (למרות התפתחותו בתקופת ההריון), לא פלא אפוא שכ"כ הרבה נכתב אודות לידה טבעית, הן בעד והן נגד.

 

לידה טבעית - בעד ונגד

אנשים נוטים להתנגד לכל מושג מהפכני שאינו נורמטיבי, ולכן הביקורת נגד לידה טבעית ביחס ללידה מלאכותית (או לידה התערבותית, הנעשית בהתערבות רופאים, משככי כאבים ואף ניתוח קיסרי) היא לא מעטה. הרעיון ללדת עם התערבויות נראה לרבים מתאים יותר מאשר ללדת טבעי. אך מנגד, יש את אלו הפועלים לא מעט להגברת המודעות בדבר הקסם שבלידה, היינו הלידה הטבעית, תוך הדגשה כי הריון ולידה הם השלבים המייצגים את הרמה הטבעית הפשוטה ביותר בחיינו.

רבות מהנשים הבוחרות בלידה טבעית הן נשים אחרי לידה קונוונציונלית ומבוקרת, שחשו במלאכותיות ובחוסר הזרימה הטבעית שבלידה מסוג זה, ולכן בחרו ללדת בלידה פעילה, חווייתית ונכונה יותר לדעתן. חשוב להדגיש כי הטבעיות שבלידה אינה מסתכמת ברגע בו יוצא התינוק בלבד, אלא אף בתקופת ההריון. נשים הדוגלות הגישה הטבעית ומתכוננות ללידה טבעית, יעדיפו להימנע משימוש בחומרים תרופתיים (לא טבעיים) בזמן הריון, ולהחליף את הפתרונות הקונוונציונליים לתופעות ההריון בעשיית תרגילים שונים, למשל יוגה בהריון, ושינוי תנוחות - מעשים שיטיבו במידה רבה עם תחושות שונות בהריון.

 

 

לידה טבעית - סוגים

צורות רבות ללידה טבעית - החל מלידה עצמאית בבית היולדת וכלה בלידה מבוקרת בביה"ח.

לרוב, נוהגות הנשים ללדת בבתי לידה טבעיים, שם באפשרותן להיעזר בדולה (Doula), תומכת לידה, אישה הבקיאה ברזי תורת הריון ולידה וברשותה עצות ורעיונות המוצאים ביטוי לא רק בזמן הלידה עצמה אלא אף בשלבי ההריון, תקופה בה האישה (וגם הבעל) זקוקים לעתים לעצות וטיפים בדבר ההתמודדות עם תהליך ההריון הממושך.

דולה (doula) היא תומכת לידה שכבר בתקופת ההיסטוריה הייתה שותפה ללידות רבות, שעה שלא היו בנמצא דרכים לעקוף את החוויה הטבעית שבלידה, כאבי הצירים, הפחד וההמתנה. ההימצאות של הדולה בקרבת מקום מספקת תחושת אינטימיות הראויה ליולדת, הרי בסופו של דבר, לידה הינה תהליך שבין היולדת לבין התינוק, תהליך אינטימי שמוטב לעשותו בפרטיות מירבית.

נשים שאינן יכולות לנתק את עצמן מבית החולים יכולות עדיין לחוות לידה טבעית גם שם. כיום ישנם במרבית מבתי החולים בארץ חדרים אלטרנטיביים המותאמים ללידה טבעית או לידה פעילה. אולם, על פי רוב, בבתי החולים, גם בחדרים מותאמים אלו, לידה במים אינה מותרת.

לידה במים (water birth) תתאפשר בד"כ בבתי הלידה (מרכזי לידה) המוזכרים לעיל. כמובן, ישנן נשים המתעקשות על לידה טבעית קלאסית במלוא מובן המילה - לידה בבית. כך יכולה היולדת להתרווח בביתה שלה, בד' אמותיה, ולהוסיף נדבך לתא המשפחתי.

 

לידה טבעית - יתרונות

טבעי הדבר שנשים רבות לאחר לידה נורמטיבית יחשקו בלידה טבעית, בייחוד אם מדובר אודות לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי (לנל"ק, או באנגלית VBAC), שאז לאחר לידה מודגשת התחושה כי מהלך הלידה השתבש. נשים מספרות על חוויה בלתי רגילה בזמן לידה שכזו. הן מסתכלות על תינוקות שילדו בלידה טבעית במבט שונה, גאות בתהליך שעברו.

בנוסף, תינוקות שנולדו בספונטניות (לידה טבעית) בטוחים בהרבה מתינוקות שנולדנו בלידה התערבותית, כשהדוגמא הקיצונית לכך - ניתוח קיסרי. הסיכויים לחיות ללא סיבוכים גדול משמעותית אצל תינוקות שנולדו טבעי.

יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי לעיתים יש העדפה ברורה להתערבות רפואית במהלך הריון ולידה. רעיון ההתערבות הרפואית התפתח לאור הסתבכויות בלידה טבעית. במקרים כאלו, נזקקו להתערבויות כמו ניתוח קיסרי (caesarean section), לידת מלקחיים (forceps), לידת ואקום, משככי כאבים וכדומה. למרות השלמות שבלידה טבעית, בבתי החולים עדיין קיימת העדפה ברורה שכל יולדת תיחשף לגורמים לא טבעיים במהלך הלידה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/53/105-לידות-טבעיות'>לידות טבעיות</a>

סגור לתגובות


2. זה לא מסוכן.
לידה היא תהליך טבעי, וברוב המקרים הגוף יודע ללדת גם בלי התערבויות רפואיות. הכתבה לא
טוענת שצריך או כדאי ללדת בבית לבד, ללא עזרה של איש מקצוע. מדובר פה על לידות בבית
חולים או בבית בליווי מיילדת, כך שבמקרה שצצה בעיה כלשהי שעלולה לסכן את האם או
התינוק, מייד ניתן לקבל עזרה רפואית. התערבויות רפואיות הן מבורכות - אבל רק כשיש בהן
צורך! יעל רותם
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
1. זה לא מסוכן? מה אם קורה משהו?
זה לא מסוכן? מה אם קורה משהו? אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
ידעת שמומלץ להשמיע מוסיקה לעובר? [קרא בהרחבה]
איך להירגע בתקופה שלאחר הלידה? [קרא בהרחבה]
הריון ורפואה סינית. יש קשר? [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
ידעת שמומלץ להשמיע מוסיקה לעובר? [קרא בהרחבה]