ביוץ
חישוב ביוץ

ביוץ הוא רגע מיוחד, שבו מתנתקת הביצית מן הזקיק ומשתחררת אל החצוצרה. אם קרתה הפרייה, הרי שזוהי תחילת הריון. נשים שאצלן אין ביוץ, יכולות להיכנס להריון ע"י טיפול הורמונלי בשם השראת ביוץ, ולהגשים את חלומן - לידה של תינוקות בריאים.

ביוץ תמונה 1

צילום: שמרית אסף, סטודיו התחלות

 

מהו ביוץ?

במהלך מחזור ביוץ שאורך כ-30 יום מבשילות ברחם מספר ביציות. ביוץ (ovulation) הוא התהליך שבו הביצית הגדולה מביניהן מתנתקת מהזקיק ומשתחררת אל החצוצרה. הביוץ הוא מעין טקס בחירת "ביצית החודש".

 

יום הביוץ

בימים הקרובים ליום הביוץ הגוף מפריש הורמונים במטרה לקלוט ברחם (uterus) ביצית מופרית עם זרע ולהתחיל לטפח עובר. אורך חיי הפוריות של "ביצית החודש" בחצוצרה הוא עד 48 שעות בלבד. יום-יומיים בחודש שבהם הזרעונים יכולים לפגוש את ה"מלכה" ולנסות לכבוש אותה. מרגע שהם נקלטים בגוף האשה, הזמן המוקצב להם להשגת המטרה הוא עד 6 ימים, בתוך ריר צוואר הרחם. לידיעת המתמודדים - כל הקודם זוכה!

חישוב ביוץ נעשה על מנת לזהות את ימי הביוץ, כדי לדעת מתי חלים הימים הפוריים ביותר אצל האישה, זאת כדי להגדיל את הסיכוי להיכנס להריון.

 

ביוץ והריון

הקשר בין ביוץ (ovulation) להריון הוא פשוט וחד-משמעי: ללא ביוץ לא תיתכן הפריה ולא יתקיים הריון!

 

ללא ביוץ

הסיבה להעדר ביוץ היא בפעילות לא תקינה בבלוטת ההיפותלמוס ובהפרשה מועטה מדי של הורמונים מסוג גונדוטרופינים. אי-ביוץ יכול להתבטא כאי-סדירות במחזור החודשי והעדר וסת. שניהם מצבים קבועים או זמניים כתוצאה מתזונה לקויה, מתח נפשי גבוה ומאמץ גופני מוגזם לאורך זמן. אם את סובלת מחוסר-ביוץ זמני ומעוניינת להרות, עלייך לברר היטב את המצב הנפשי בו את שרויה. סביר להניח שתצטרכי לנשום עמוק ולהתחיל להירגע.

 

 

השראת ביוץ

כאשר אין ביוץ, אך למרות זאת האישה רוצה להגשים את החלום - לידה של תינוק בריא, היא יכולה להיעזר בטיפול תרופתי הנקרא השראת ביוץ והוא מתאים גם במסגרת טיפולי פוריות, וגם כדי להגדיל את הסיכוי להריון.

לאחר שנשללו בעיות הקשורות במבנה הרחם או קיומם של דלקות וזיהומים, מתחיל תהליך הכולל נטילת תרופות הורמונאליות, במקום ההורמונים שלא מופרשים כראוי מההיפותלמוס. ההורמונים פועלים להבשלת הזקיקים והביציות באופן מוגבר, ובכך מגדילים את הסיכוי לביוץ תקין.

התרופות המצויות בשוק נחלקות לשני סוגים: תרופות המופקות ממקור אנושי ותרופות סינטטיות. התרופות ממקור אנושי מומלצות יותר למניעת תופעות לוואי שיתכנו עקב השימוש בסינטטיות.

תינוקות רבים נולדו בזכות טיפול זה, אך יתכנו תופעות לוואי כמו בכל טיפול הכרוך במתן תרופות, ולשם כך נדרש מעקב צמוד של הרופא אחר רמות ההורמונים בדם, לכל אורך התהליך. ריבוי עוברים הוא 'תופעת לוואי' ידועה של השראת ביוץ, מאחר והטיפול גורם לעיתים להבשלה של מספר זקיקים באותו זמן. לא הרבה נשים מעוניינות להוליד מספר תינוקות בלידה אחת, והדבר גם עלול להפחית את הסיכוי לתינוק בריא.

 

ביוץ - מתי לקיים יחסי מין?

אחרי ביוץ, בשעות שמיד אחריו, זהו הזמן הטוב ביותר להפרות את הביצית. כלומר, אין טעם ביחסי מין למטרת הריון לאחר הביוץ. אם אתם רוצים להיכנס להריון בקלות, הכי יעיל לקיים יחסים כחמישה ימים לפני הביוץ וביום הביוץ עצמו, במידה וחישוב הביוץ נכון. זאת מפני שהזרע יכול לשהות בצוואר הרחם עד ששה ימים. התכיפות בה מומלץ לקיים יחסי-מין בימי הפוריות היא במתכונת "כל המרבה, הרי זה משובח..."

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/28/59-ביוץ'>ביוץ</a>

סגור לתגובות


1. הארות.... (-:
# ניתן לקיים יחסי מין גם לאחר הביוץ מאחר וחיי הבייצית היא בין 24 ל-48 שעות.
# תדירות- ההמלצה היא- יום כן יום לא. למה? איכות וספירת הזרע יורדת או יכולה להיות
נמוכה מעט ביום שלאחר היום בו קויימו יחסי מין עם שפיכה, לכן ההמלצה ליום כן, יום לא,
כדי לאשר את איכות הזרע בשפיכה.

שנה טובה ופוריה!!
(אסתר כהן-סקין, גולה ומדריכת הכנה ללידה) אורח
דירוג:
10

בעד הריון ולידה
כיצד ניתן להעזר ברפואה משלימה להקלה על ההריון [קרא בהרחבה]
שיטת אריקסון? מה זה? [קרא בהרחבה]
עצות להרחקת סכנות מתינוקות [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
כיצד ניתן להעזר ברפואה משלימה להקלה על ההריון [קרא בהרחבה]