דולות
בחירת דולה
בחירת דולה
מערכת קרוסלה

ליווי של דולה בזמן לידה יכול להפוך את הלידה לחוויה חיובית. החלטת לקחת דולה ללידה? הגיע הזמן לחפש דולה. חשבי קודם איזו לידה את רוצה ואיזו דולה מתאימה ללידה כזאת, ולאופי שלך. ולמי שרוצה לחסוך - יש גם דולות מתלמדות.

בחירת דולה תמונה 1

צילום: שמרית אסף, סטודיו התחלות

 

דולה - למה כדאי?

זוגות רבים מוצאים עצמם לבד בחדר לידה בשלבים שטרם התחלת הלידה (birth). במקרים אלו יש לעתים תחושה שאין למי לפנות, ובמידה ועולה הצורך לדבר עם איש מקצוע, האישה נשארת לבדה. הדולה (תומכת לידה - doula) פותרת את הבעיה הזו ומעניקה תמיכה רצופה כמו גם תקשורת עם הצוות הרפואי לאורך כל זמן השהייה בבית החולים.


רגשות טבעיים העולים בזמן לידה כמו חרדה ולחץ, עלולים להוביל לסיבוכים בלידה ולסיכון התינוק, ולכן חשיבותה של תמיכה בלידה ושהיית גורם מרגיע לצד האם עצומה.
מחקרים רבים הראו כי תמיכת אדם נוסף בלידה לצדה של האם מועילה מאוד לאם ולתינוק. נשים שקיבלו תמיכה בלידה ילדו תוך זמן קצר יותר, הזדקקו לפחות משככי כאבים, וכמו כן יורד הסיכוי שלהן להזדקק לניתוח קיסרי (cesariean section) או לחיתוכים וגינלים (אפיזיוטומיה - episiotomy).


לתינוקות שאמהותיהן קיבלו תמיכה בלידה יש פחות סיכוי להתאשפז או לחוות סיבוכים. מחקרים אף הראו כי נשים שלוו על ידי דולה בחרו להניק ודיווחו על ביטחון עצמי גבוה, פחות דיכאון לידה או "בייבי בלוז", וכן על התמודדות טובה בטיפול בתינוק. וכי דולה מלווה בלידה בשילוב עם קורס הכנה ללידה מועילה יותר מאשר קורס הכנה ללידה בלבד.

 

איך למצוא ולבחור דולה?

בישראל יש מספר לא קטן של דולות. ניתן למצוא דולה תומכת לידה דרך האינטרנט. ישנם אתרים המרכזים רשימת דולות מכל הארץ, ואפשר כמובן להסתמך על המלצה אישית מאדם מוכר. חשוב מאוד לוודא כי הדולה מוסמכת על ידי אחד מהגופים והמוסדות המוכרים, וכי עברה קורס דולות.

כשאת מחפשת דולה, כדאי לבדוק כמה ניסיון יש לדולה וכמה לידות היא ליוותה. במידה ורוצים ללדת בבית, חשוב שלדולה יהיה ניסיון בלווי לידות בית. ניתן לבחור דולה מתלמדת שבדרך כלל לא לוקחת תשלום או לוקחת תשלום מופחת, אך יש לה פחות ניסיון מאשא דולות שליוו לידות רבות.

 

דולה - איך בוחרים?

ראשית כל צריך להחליט איזו מין דולה רוצים. יש זוגות המעדיפים שהדולה תהיה תקיפה ונחרצת בחדר הלידה ויש כאלו המעדיפים שיינתן דגש על הנוחות הפיזית של האישה והתמיכה הנפשית הרכה. חשוב מאוד לבחור דולה שמרגישים כי יש אליה חיבור מסוים שכן מדובר באדם שיהיה נוכח ברגע אינטימי מאוד. יש דולות עם גישות שונות ללידה ולכן חשוב לשאול את הדולה מה צורת העבודה שלה, וניתן תמיד לבקש המלצות.
כמו כן חשוב לבחור דולה הנמצאת קרוב לאזור המגורים, כך שתוכל להגיע במהירות עם ירידת המים או התחלת הצירים.

 

קורס דולות

ישנם מספר מוסדות להכשרת דולות בישראל, המספקים קורס דולות ולימודי דולה בשילוב עם לימודים נוספים כמו קורס מדריכות הכנה ללידה או רפואה משלימה. קורס דולה מקנה ידע מקצועי בסיסי ותרגול של המיומנויות הדרושות כדי להיות דולה. ברוב המקומות, הלימודים כוללים ביקור בחדרי לידה והיכרות עם התנהלות הצוותים הרפואיים במהלך לידה.

בין התכנים בקורס דולות: פיזיולוגיה, הכנה לתרחישים שונים בחדר לידה, אנטומיה בסיסית, טיפול בתינוק, הנקה ועוד.

כנסו עכשיו לאינדקס הריון ולידה כדי למצוא דולה שתעזור בהריון ובלידה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/47/91-בחירת-דולה'>בחירת דולה</a>

סגור לתגובות


1. קודם כל
אני חושבת שכל אחת צריכה להשקיע ולהתפנק עם יועצת לידה, מלווה או דולה. אבל... ויש בזה
אבל גדול - צריך למצוא מישהי שאת באמת מתחברת אליה ושלא תהיה לך בעיה או לא נעים להעיר
אותה ב4 לפנות בוקר כשאת מתקשה להניק. צריך להיות חיבור שהוא מעבר לנימוס בסיסי...rnככה
אני הייתי עם הדולה שלי וכל תקופת ההריון, הלידה עצמה והחודשים הראשונים של אבירן
עברו בצורה נעימה וכיפית. מומלץ לשקול בחיוב דולה ולבחור אותה בקפדנות. שני בן אלה
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
כיצד דואגים לאכילה נכונה בהריון? [קרא בהרחבה]
הידרותרפיה לתינוקות - מה זה? [קרא בהרחבה]
איך מבצעים עיסוי תינוקות בצורה נכונה [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
כיצד דואגים לאכילה נכונה בהריון? [קרא בהרחבה]