הכנת הגוף להריון. בדיקות לפני הריון. להיכנס להריון. בדיקות סקר גנטיות.

לפני הריון
להיכנס להריון
הגברת סיכויי כניסה להריון
בדיקות גנטיות
בדיקת הריון
פונדקאות
פונדקאות
מערכת קרוסלה

חוק הפונדקאות, המעוגן בחוקי המדינה, מסדיר את הפונדקאות בישראל. אם ברצונך להיות אם פונדקאית או להיעזר בשירותי פונדקאות, ניתן לפנות לאחד ממרכזי התיווך ולהיעזר בוועדת הפונדקאות המנהלת נושא זה.

פונדקאות תמונה 1

צילום: מירב גרינברג

 

פונדקאות בישראל

פונדקאות הוא תחום שבו ישראל נחשבת למדינה מאוד מתקדמת. החל משנת 1995 הותר בארץ לעסוק בפונדקאות. רופאים רבים ממליצים כיום לזוגות חשוכי ילדים שניסו טיפולי פוריות או הפריה חוץ-גופית (IVF) ולא הצליחו להיכנס להריון, לפנות לפונדקאות מתוך כוונה לחסוך מהם סבל נוסף.

 

אישור פונדקאות

לקבלת אישור ראשוני לפונדקאות, יש לשלוח מכתב בקשה לוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. צריך למלא מסמכים שונים, לחתום על הסכם פונדקאות בין ההורים לאם הפונדקאית ולהגישם לוועדה. בוועדה מתקיים דיון ראשון, ולאחריו מוזמנים ההורים והמועמדת להיות אם פונדקאית לראיונות אישיים.

 

חוק הפונדקאות

"חוק ההסכמים לנשיאת עוברים" מחייב את ההורים להיות בני זוג בגירים, תושבי הארץ. אסורה קרבה משפחתית בין ההורים לפונדקאית. הזרע חייב להיות של האב (בניגוד למצב של תרומת זרע) והביצית תילקח מהאם או מצד מישהי אחרת שאיננה האם הפונדקאית. ההפריה תיעשה מחוץ לרחם, בדומה לתהליך הפריה חוץ גופית (IVF). הפונדקאית חייבת להיות בת דתה של האם. עליה להיות רווקה או גרושה, בגילאי 22-38, אשר ילדה כבר לפחות תינוק אחד, ולא עברה יותר מארבעה לידות. המועמדת לפונדקאות חייבת להיות במצב נפשי יציב. מותר לאשה להיות אם פונדקאית פעמיים בלבד במהלך חייה.

 

הסכם פונדקאות

ועדת האישורים מחייבת ניסוח הסכם ע"י עו"ד שמתמחה בנושא. הסכם פונדקאות חשוב מאוד, מפני שלפני ההריון או במהלכו יכולות לעלות בעיות וגישות שונות בין הצדדים. על הוועדה להשתכנע שההסכם נעשה מתוך רצון חופשי של שני הצדדים, ההורים והפונדקאית, ואין הוא פוגע בזכויות של מישהו מהם, ובבריאות האם הפונדקאית או העובר.

הסכם הפונדקאות קובע לגבי מעמד הילד, שהמשמורת על התינוק מרגע הלידה תהיה של ההורים, ועליהם תחול האחריות כלפי התינוק. צו הלידה ניתן ע"י בית המשפט לאחר הלידה, ולאם הפונדקאית אין זכות לחזור בה מההסכם, אלא אם כן חל שינוי בנסיבות המצדיק זאת. בנוסף יש לחתום על אישור פוליסת ביטוח חיים פלוס סיכונים אפשריים (הפלה וכד') עבור האם הפונדקאית, וכן פיצוי במקרי סבל, אובדן כושר עבודה ואובדן הכנסה. לשם כך בני הזוג צריכים להפקיד כ-30 אלף ₪.

 

ועדת פונדקאות

נוהלי הוועדה נקבעו בשנות ה-90 עם אישור החוק בארץ, ולא התעדכנו מאז. מספר הפניות לבקשת פונדקאות הולך וגדל מדי שנה בעשרות מקרים, וחברי הוועדה מתכנסים רק לכמה שעות בחודש כדי לדון בבקשות ההורים, עקב תקציב נמוך. זמן ההמתנה לאישור פונדקאות עלול להגיע אפילו לחצי שנה מזמן הגשת הבקשה, ונשמעים קולות רבים של זוגות מתוסכלים בהמתנתם לבייבי המיוחל. ידוע על מקרים בהם פונדקאיות נוטשות מחוסר יכולת לחכות לתשובה. הפתרון לבעיות מהסוג הזה של סחבת בירוקרטית הוא לרוב בהפגנת שרירים ובהפגנות מתוקשרות, פתרון שלא מתאים במיוחד לאנשים הפונים לפונדקאות, עקב העדפתם לשמור על פרטיותם ולעבור את התהליך באהבה ובשקט.

 

מרכזי תיווך פונדקאות

כדי לאתר אם פונדקאית אפשר לפרסם מודעה בעיתון, להיעזר במכרים או לפנות למרכז תיווך לפונדקאות. המרכזים עוסקים בחיבור בין הורים מיועדים לנשים פונדקאיות וכולל ליווי ותמיכה במהלך ההיכרות, בזמן ההריון ועד לאחר הלידה. צוות המרכז והיועצים, שמגיעים מתחומים שונים, בודקים את ההתאמה בין ההרורים והאם הפונדקאית, והם אחראים להכנת הבקשה לאישור ראשוני לפונדקאות ולהגשתו לוועדה. במרכזים מתקיימים מפגשים בין היועצים, האם הפונדקאית וההורים כדי להתעדכן בתהליך, למטרת גישור ומתן עצות ותמיכה. ברשת ניתן למצוא כתובות של מרכזי תיווך רבים.

 

מיהן הנשים הפונדקאיות ?

אם פונדקאית ממוצעת היא אשה ילידת הארץ, לרוב מהפריפריה. אשה חזקה ועצמאית, חברותית ונעימה שחוותה פרידות ואכזבות ולפעמים איבדה אמון. היא נחושה להתקדם בחיים והתשלום הכספי עבור מהווה את הסיבה העיקרית שבגללה היא פונה לפונדקאות. הנחישות והרצון להתקדם עוזרים לה בפרידה מהתינוק, והיא אינה חווה סערות רגשיות קשות, אלא עושה זאת בהשלמה וברצון טוב.

רוב הפונדקאיות מספרות שההיכרות עם בני זוג חשוכי ילדים מעורר רצון אמיתי לעזור, והוא הרבה מעבר לכסף נטו. האם הפונדקאית נבחנת גם בסביבה הטבעית שלה, בביתה עם ילדיה ובעבודה, ובודקים גם מיהם שאר האנשים המשפיעים הנמצאים בסביבתה. ישנן גם נשים פונדקאיות מעטות שעושות זאת שלא למטרות רווח כספי, אלא מתוך רצון לעזור לנשים שלא יכולות להיכנס להריוןוללדת.

מתוך עדויות רבות של הורים ופונדקאיות, מדובר על תהליך חיובי מצד שני הצדדים, שבסופו כולם מרגישים שהרוויחו מהעניין. לידות אלה הופכות להיות מרגשות יותר מלידות רגילות וחדרי הלידה מתמלאים אנשים נרגשים ודומעים בכל פעם שנולד תינוק מבטן של פונדקאית. רוב האמהות הפונדקאיות מדווחות על קושי שחולף. ייתכן שהן מעדיפות לשמור לעצמן את ההתמודדות עם החלל שנוצר, כדי לא להשבית את השמחה עם השיפור ברמת החיים שלהן ושל ילדיהן, וייתכן כי העובדה שהן הצליחו לעשות מעשה שמזכיר את מה שעושה ההוא שם למעלה, נותנת להן את הכוח להמשיך בגאווה.

מידע מפורט אודות חוק הפונדקאות ולגבי המסמכים הדרושים ניתן למצוא באתר של משרד הבריאות.

סגור לתגובות


2. חיים חדשים-פונדקאות תמר וסיגל
'חיים חדשים' תשמח לסייע לזוגות מתאימים לצעוד בנתיב הפונדקאות ולהביא לעולם צאצאים
פרי חלציהם ולקשר ולחבר בין ההורים המיועדים, לבין מועמדת ראויה ומתאימה לשמש כאם
פונדקאית. נשמח ללוות ולענות לכל שאלה
לילך 073-2903762 או office@tamar-r.co.il אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
1. פונדקאות המרכז להורות
נשמח לסייע לזוגות ונשים המעוניינות להיות פונדקאיות, איך לצאת לדרך, מה חשוב בתהליך,
מנסיוננו המקצועי כעובדות סוציאליות ומנהלות של המרכז להורות מ 1996. אורח
דירוג:
6

בעד הריון ולידה
הידרותרפיה לתינוקות - מה זה? [קרא בהרחבה]
לטוס עם הילדים - חוויה או סיוט [קרא בהרחבה]
הינכם הורים שבדרך? כמה דברים שאולי תרצו לדעת. [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
הידרותרפיה לתינוקות - מה זה? [קרא בהרחבה]