התפתחות התינוק
דיבור תינוקות
בטן גב בטן
מסוכן לתינוקות - עולים ברמת החיים
מבחן אפגר
מבחן אפגר
מערכת קרוסלה

הוא עוד לא נולד וכבר מציבים בפניו אתגרים כדי לבחון את הסתגלותו לעולם החדש.

מבחן אפגר הוא האתגר הראשון שצריך התינוק לעבור בחייו, עת יציאתו אל אוויר העולם. הצוות הרפואי מבצע את הבדיקה ליילוד החדש מיד לאחר הלידה, וזאת במטרה להעריך בצורה המיטבית את כשירותו של התינוק הצעיר להתמודד עם החיים מחוץ לרחם.

מבחן האפגר מתבצע מזה למעלה מ-60 שנה והוא התקיים לראשונה על-ידי וירג'יניה אפגר בשנת 1952. החל משנה זו משתמשים במבחן כדי להעריך את כשירותו של התינוק להסתגל בכוחות עצמו לחיים. הבדיקה נעשית בחמישה שלבים, כפי שיפורט בהמשך, והיא מתבצעת פעמיים – כדקה לאחר הלידה וכחמש דקות לאחריה. בכל אחד מחמשת המדדים מקבל התינוק ציון בין 0 ל-2, ובסופו של דבר מגובשת תוצאה הנעה על גבי סולם של מספרים בין 1 ל-10. סך כל הנקודות שנצברו מהווה את תוצאת הבדיקה כאשר תינוקות שנולדים במצב תקין מקבלים תוצאה של בין 7 ל-10 נקודות.

חמשת המדדים שנבחנים בבדיקה כוללים:

  • דופק – קצב פעימות הלב. מספר הפעימות התקין בדקה גדול מ-100 פעימות. במצב תקין יקבל התינוק ציון של שתי נקודות. במידה והדופק נמוך ממאה פעימות בדקה – יקבל התינוק נקודה אחת ובמידה והדופק אינו מורגש, לא יקבל התינוק נקודות.
  • נשימה – כאשר מצליח התינוק לנשום בשאיפות ארוכות ועמוקות, יקבל ציון של שתי נקודות. אם נשימתו חלשה יקבל התינוק נקודה ואם אינו מנסה כלל לנשום, הרי שהדבר מצביע על בעיה חמורה בהסתגלות לסביבה שמחוץ לרחם והוא ולא יקבל נקודות כלל.
  • טונוס (באנגלית: Tonus) – מדד הבוחן את מתח השרירים של היילוד. תוצאות הבחינה נקבעות על פי תנועות הרגליים והידיים של היילוד. ככל שתנועת הגפיים ערה ומהירה יותר – יקבל התינוק ציון גבוה יותר.
  • רפלקסים – בבחינה זו תיבדק התגובה הרפלקסולוגית של היילוד לגירויים חיצוניים. בכי כתוצאה מגירוי יספק שתי נקודות בעוד שהבעות פנים יספקו נקודה אחת וחוסר תגובה לא יספק נקודות.
  • גוון העור - בלידה, גוון עורו של היילוד הינו כחלחל. במצב תקין, צפוי גוון העור להשתנות לאחר דקות ספורות לגוון ורדרד. גוון ורוד יעניק לתינוק שתי נקודות בעוד שגוון כחלחל יגרור הורדה בניקוד.

שקלול כלל הנקודות שניתנו לתינוק במהלך הבדיקה יקבעו אם הוא נדרש לטיפול מיוחד כבר בשעה הראשונה לחייו. מטבע הדברים, ניקוד גבוה יותר יצביע על מצב תקין אצל היילוד. תינוקות המקבלים ציון הנמוך מ-7 יזדקקו לסיוע רפואי באופן מיידי הכולל, בין היתר, גם החייאה והנשמה על-ידי רופא ילדים וכן סיוע נשימתי באמצעות מערכות מיוחדות. בדרך כלל, הטיפול שניתן לאחר המבחן הראשוני, המתבצע כאמור, כדקה לאחר הלידה, מסייע באופן כמעט מוחלט לתינוקות, אשר במרבית המקרים עוברים בהצלחה את המבחן הנוסף, המתקיים לאחר חמש דקות. במידה ולאחר חמש דקות ניכר כי דירוג האפגר עדיין נמוך מ-7 הרי שקיים צורך בסיוע רפואי נוסף, שיינתן על-ידי רופא הילדים.

חשוב לזכור כי מבחן האפגר נועד על מנת לקבוע את כושר התפקוד הראשוני של התינוק בהסתגלותו לעולם ואין הוא מנבא את עתידו הרפואי של היילוד. מחקרים מצביעים על כך שבמידה והתוצאות עדיין נמוכות לאחר 20 דקות, יכול הדבר להתפרש כבעיה במערכת העצבים המרכזית, אם כי זוהי אינה אבחנה כוללת ואין להשליכה על כלל המקרים הללו.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/31/392-מבחן-אפגר'>מבחן אפגר</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
קורס הכנה ללידה ומדוע הוא חשוב [קרא בהרחבה]
הסיכונים הכרוכים בהפלה [קרא בהרחבה]
מהם הגורמים לתסמונת מוות בעריסה [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
קורס הכנה ללידה ומדוע הוא חשוב [קרא בהרחבה]