הכנות לפני הלידה. תיק לידה. שבועות הריון אחרונים. חודש תשיעי.

תיק לידה
כדור פיזיו
התמודדות עם שינויים לקראת הלידה
התמודדות עם שינויים לקראת הלידה
תמר משעול שמעוני

ההריון, הלידה וההורות מכניסים לחיינו שינויים רבים ובלתי צפויים. כיצד ניתן להתמודד איתם?

"אי אפשר לשלוט בגלים אבל אפשר ללמוד לגלוש"/חכם הודי

מה המשותף להריון, לידה והתקופה לאחר הלידה? אלו זמנים של שינויים:

  • בהריון - שינויים גופניים ורגשיים אצל האם. אם ההריון הוא במסגרת זוגיות - שינויים ביחסים. והרבה פעמים מתחילים כבר שינויים בקשר עם הסביבה הרחבה יותר.
  • בלידה - הלידה מתפתחת - בשינויים בין שלבי הלידה השונים, בהשתנות בין צירים לזמנים בין הצירים, בשוני בין לידות, אם זו אינה לידה ראשונה.
  • ולבסוף מגיע התינוק, ובכך מתחילה תקופה נוספת של שינויים - ברגשות, בתחושות גופניות, ובהשתנות נוספת ביחסים הזוגיים, עם ההורים, המשפחה, החברים. ובתפקיד - מאיש ואשה הופכים בבת אחת גם לאמא ואבא, מאם ואב לילד אחד -לאם ואב לשניים וכן הלאה.

שינויים אלו דומים בעיניי לגלים - לעיתים שקטים, לעיתים סוערים, לעיתים מהנים, לעיתים מכאיבים. יש הרבה דרכים להתייחס לגלים: לקפוץ עליהם, לשחות איתם, לצאת לחוף, לשחות מתחתם, לגלוש עליהם, להתבונן בהם...

הנה כמה דברים פרקטיים שמנסיוני עוזרים:

  • כבר בהריון כדאי ליצור לעצמך ולעצמכם את ה"קן" אליו יגיע התינוק: ליצור רשת תמיכה, לחזק את הזוגיות, אם אפשר להכין "קן" כספי כי תינוקות עניין יקר, למצוא פעילויות שמהנות ויכולות להימשך גם לאחר הלידה כמו למשל חוג שאוהבים. בקיצור - פנקו את עצמכם ורצוי בצורה שתוכל להימשך גם לאחר הלידה. טוב וכדאי למצוא נשים שגם הן בשלב דומה של הריון, כך שתוכלו לבלות יחד ולתמוך זו בזו לאחר הלידה.
  • בלידה - יש היום כל-כך הרבה דרכים להפוך את הלידה לחוויה טובה; האפשרות להכניס לחדר הלידה אדם או שניים שיתמכו היא נפלאה. כדאי לבחור בתבונה ולהכניס את האנשים שיעזרו לך. כדאי גם לעשות הכנה עם התומכ/ת שלך - איך את צופה שתזדקקי לתמיכה.
  • יש אפשרות לעזרה של אנשי מקצוע שונים כמו דולה, מיילדת אישית, רופא אישי ועוד ועוד...
  • אפשר ללמוד כלים שונים ולבצע אותם עצמאית: נשימות, מדיטציה, היפנוזה עצמית, תנועה שעוזרת בלידה, ועוד. העיקר - הכיני ומצאי את הכלים והאנשים לפי הצרכים המיוחדים לך.
  • ולאחר הלידה - זו התקופה, שלמרבה הצער נוטים לשכוח. בהריון ובלידה - את מרכז העניינים. דואגים לך. שואלים מה שלומך. עם הגעת התינוק/ת - כמובן, נדרשת השקעה רבה מצידך ומצד הסביבה.
  • אז הנה עצה לסביבה - שמעתי פעם מפסיכולוגית (ותודה למוניקה קובל) שהיא נותנת מתנה לאם ולא לתינוק, כי האם היא זו שזקוקה לנתינה. אמצתי עצה זו בכל ליבי. אני אוהבת מאד לתת מתנות, אז סדר העדיפויות הולך ככה - קודם כל לאם, לאב, או מתנה זוגית לשניהם. אח"כ לאח/ים הגדולים, ומשהו קטן לתינוק. ולנתינה החשובה יותר - האם והאב הטריים זקוקים להמון סיוע, עזרה, והתייחסות אליהם - מה הם רוצים. למה הם זקוקים.
  • ולאם וגם לאב - חשבו על עצמכם. לאמהות - יש מסר מאד חזק ומופנם בחברה שלנו שהאם צריכה להיות מסורה לתינוק על חשבון הצרכים של עצמה. אז מסורה לתינוק/ת כן. על חשבון הצרכים של עצמה - שימו לב לא להגזים עם זה. אם שדואגת לעצמה היא אם שיש לה כוח לדאוג לתינוק שלה. ואשה שדואגת לעצמה היא אשה שטוב לה, וזה חשוב!
  • חשבו על הנקה - אשה מניקה צריכה לדאוג לעצמה לתזונה נכונה כדי שיהיה לה מספיק ברזל, סידן וכל מה שהיא צריכה. היא צריכה לדאוג לעצמה לבקבוק מים בעת הנקה אם זה מה שדרוש לה. כך גם האם וגם התינוק/ת מרוויחים. ואותו דבר לגבי האב. אבות מוצאים את עצמם לעיתים קרובות במצב בו הם נדרשים בעבודה ולא מצליחים לתת את כל מה שרוצים מהם ואז מגיעים הביתה וממשיכים בדיוק באותו מצב. אז חשוב לתת, וחשוב גם לשים לב מה אתה צריך. כדאי מאד לנהל דיאלוג בתוך הזוגיות - על צרכים, רצונות, פתרונות ופשרות. ולא לשכוח להנות יחד!

יש הרבה מקורות של עזרה, תמיכה וגם כיף לנשים ולזוגות לאחר לידה. למשל:

  • חוגים לאמהות ותינוקות, חוגים לאמהות ללא התינוק/ת, סדנאות לאמהות, סדנאות לזוגות, דולות שעוזרות לאחר הלידה - באות, מייעצות, מפנות קצת את האם, ואפילו ישנות בלילה.
  • חברים ומשפחה - זה מקור עזרה חשוב שגם לא עולה כסף למרבה השמחה. כמו בכל קשר כדי שיהיה אפשר לעזור ולהיעזר - דרוש דיאלוג. אני שומעת הרבה אמהות שאומרות - אמא שלי לא עוזרת לי מספיק. כמובן, שלעיתים זהו מצב נתון. אבל הרבה פעמים כדי לקבל יותר עזרה ולהרגיש יותר טוב, וכדי שההורים, החברים, המשפחה יוכלו לעזור ולהרגיש טוב צריך לדבר: לדבר על מה רוצים, מה צריכים, איפה עוברים הגבולות, מה מתאים ומה מפריע.
  • עוד מקור עזרה אפשרי הוא לפנות לטיפול פסיכולוגי - פרטני, זוגי, או לקבוצה טיפולית. טיפול הוא מקור עזרה לגיטימי, זמין, ואחת הסיבות השכיחות לפניה לטיפול הוא התמודדות עם שינויים בחיים.
  • ולסיום - יש משהו שעוזר מאד בלידה ובכלל בחיים - להתאמץ כשצריך להתאמץ כמו כשצריך ללחוץ בעת ציר, ובין הצירים, בין המאמצים - לנוח, לאגור כוח.

רבים מן הרעיונות המופיעים במאמר זה, ובמיוחד הרעיון של מנוחה בין הצירים, נוצרו במהלך עבודה משותפת עם ד"ר פזית סלע. לפזית - הרבה תודה. על ההיכרות עם המשפט המופיע בכותרת אני חבה תודה לטארה בראץ'. על האתר הנדיב והמעניין שלה כתבתי במקומות אחרים.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/69/328-התמודדות-עם-שינויים-לקראת-הלידה'>התמודדות עם שינויים לקראת הלידה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
צילום הריון - מומלץ להנצחת הרגע [קרא בהרחבה]
ביוץ. איך הכל מתחיל? [קרא בהרחבה]
עובר לא במצג ראש? יש מה לעשות [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
צילום הריון - מומלץ להנצחת הרגע [קרא בהרחבה]