לידת פגים
פגים הם תינוקות קטנים
איך לעבור את הימים בפגיה בשלום
תקשורת עם הפג
עיסוי פגים - איך לעסות את זה נכון
פגים - החזרה הביתה

תקשורת היא המפתח לתחילתה של ידידות מופלאה עם הפג. קשר יומיומי בין הפג להוריו תורם להתפתחותו התקינה.

תקשורת עם הפג תמונה 1

צילום: שמרית אסף, סטודיו התחלות

 

הקשר הראשוני עם הפג

כל יום שעובר בפגייה נראה כמו נצח. אך חשוב לזכור: כל יום שעובר לא יחזור!

הקשר הראשוני עם כל תינוק מתחיל בימים הראשונים. הורים רבים חושבים שהייצור הקטן שרק בוכה או ישן אינו מסוגל לתקשר איתם, אולם בכי הוא הדרך הראשונית לתקשר. הם עוד אינם יכולים לדבר, אבל יכולים לבכות, לקטר, "לעשות פרצופים". פגים קטנים אינם בוכים כמו תינוקות גדולים. אין שומעים קול בכי או רואים את הדמעות זולגות, אבל מי שמסתכל טוב טוב עליהם יכול ללמוד ולהבין אותם.

גם החיוך הרצוני שמתחיל בתינוקות שנולדו בזמן בסביבות גיל שישה שבועות יתעכב במקרה של לידת פג (הוא יופיע רק אחרי כשישה שבועות מיום הלידה המשוער - "הגיל המתוקן"), אך בינתיים תיהנו מהחיוכים הלא רצוניים שנמתחים על פניהם הקטנטנות בעיקר שהם ישנים.

אז איך בכל זאת אפשר לתקשר איתם?

 

קשר יומיומי עם הפג

קשר יומיומי בין הפג להורים תורם להתפתחותו התקינה, ולכן חשוב לבקר יום יום בפגייה. ברחם אימו חש העובר בטחון, הוא אינו רעב או צמא, לא קר לו או חם מדי, חשוך ונעים והוא מקבל עיסוי תמידי בתוך מי השפיר.

בפגייה הוא מנותק רב הזמן מההורים, שוכב באינקובאטור, מחובר למכשירים וצינורות, מנותק מהעולם ומרחם אימו, המקום היחידי שהוא הכיר עד עכשיו.

באינקובאטור, עליו להתרגל לעולם זר ומפחיד, אור חזק, רעש, תחושת רעב, חוסר נעימות מהבדיקות הרבות. אתם ההורים, במיוחד את  האמא, מוכרים לפג (הוא מכיר את קצב פעימות ליבך, קולות המעיים, מזהה את ריח הגוף ובמידה ואת מניקה או שואבת חלב, נהנה מריח החלב מהשדים).  לכן, קשר יומיומי יחזק את הקשר להורים ואת בטחונו העצמי של הפג.

 

מגע פיזי עם הפג

כל תינוק זקוק למגע פיזי עם בני אנוש על מנת להתפתח בצורה תקינה, לכן חשוב לגעת בפג מגע עמוק, סטטי, "מגע עם נוכחות". מגע זה משפיע לטובה על התפתחותו. חשוב לגעת בו ולעשות לו עיסוי קל, ככל שמצבו מאפשר.

מחקרים אמריקאים, שבראשם עומדת טיפני פילד, העלו כי העיסוי מסייע לפגים להעלות במשקל 5 גרם נוספים ליום בתקופה שעוסו. ההשפעות ארוכות הטווח של העיסוי העלו כי הפגים הבשילו חברתית בצורה טובה יותר. באם שטיפלה בפג בעיסוי, הופחתו עוצמות החרדה והדיכאון המתעוררים עקב לידה מוקדמת.

כשאני התחלתי ללמד עיסוי פגים בפגייה לא חשבתי רק על העלייה במשקל או היתרונות הנוספים. חשבתי על דבר אחד חשוב: זמן האיכות עם ההורים. עוד כלי שאפשר להשתמש בו מספר פעמים ביום על מנת להתקרב ולתקשר עם התינוק.

"המגע הוא שפה, אשר באמצעותה ניתן בתוך חמש שניות להעביר יותר אהבה מאשר בחמש דקות של מילים שנבררו בקפידה" פיליס ק.דיוויס.

מומלץ מאד להחזיק את הפגים בשיטת ה"קנגורו". שיטה זו פותחה בקולומביה, שם שימשו ההורים כאינקובאטור לתינוק. בתנוחה זו ההורים מחזיקים את תינוקם כאשר רק חיתול על גופו, קרוב לגופם החשוף (בתוך החולצה) כדי שיחוש בקרבתם המקסימאלית. המגע עוזר לפג להרגיש שוב בטוח, נאהב וקשור להוריו.

 

התבוננות בפג

ההתבוננות בפג מקרבת את ההורים והפג. חשוב להתבונן בו, לראות כל יום משהו חדש, גדילה. גם אם אתם לא נוגעים בו אלא רק שוהים לידו ומתבוננים בו, הוא מרגיש שאתם שם בשבילו.

 

דו שיח עם הפג

ניהול שיחה עם הפג תורמת לקשר. אין ספק שבהתחלה זו תהיה שיחה חד צדדית לגמרי והתינוק יראה כאילו אינו מקשיב, אבל אט אט התינוק לומד להכיר את הקולות של הוריו והשפעתם עליו מרגיעה. אפשר  לספר לו סיפור ילדים, לספר לו על האחים בבית, לעודד אותו, לשלוח מילות אהבה וכמובן לשיר. מחקרים הראו שתינוקות מגיבים לקול שירת אימם בצורה הטובה ביותר מכל סגנון מוסיקלי, גם אם האימא לא יכולה ללכת לאודישנים של כוכב נולד. אגב, במקום השני זכתה נעימה של מוצרט.

ישנם הורים המשמיעים נעימות מוסיקליות באינקובאטור או בעריסה (כמובן צריך לקבל אישור מהצוות). חשוב להשמיע את המוסיקה לתקופות קצרות ולא לשכוח לסגור אותה. גם אנחנו לא רוצים לשמוע כל היום מוסיקה גם אם היא מרגיעה.

 

השתתפות בטיפול בפג

כשהתינוק יוצא מכלל סכנה, מומלץ להורים לקחת חלק פעיל בטיפול בו, לחתל, להאכיל, לרחוץ, לשקול, למדוד חום. הטיפול בתינוק יעזור לכם כהורים להיכנס לתפקיד ההורות, יקנה ניסיון לחודשים הבאים וכמובן יחזק את הקשר.

ישנם הורים הנשארים מנותקים בכוונה מהפגים שלהם מחשש שיאבדו להם לאחר שכבר התפתחה ביניהם אהבה (בעיקר הורים לפגים מאד קטנים או חולים). זה חבל. קודם כל מפני שסיכויי הפג לשרוד גדולים מאד. שנית, אם אכן הבלתי נמנע קורה חלילה, הורים יצטערו על רגעים שהפסידו. האבידה תהיה קשה יותר ולא קלה יותר.

ובנימה אופטימית - לא לשכוח, תקשורת היא המפתח לתחילתה של ידידות מופלאה עם הפג, לכן חשוב לגעת בו, להחזיק "בקנגורו", לדבר אליו, לשיר לו או סתם להיות שם בשבילו. ואל תבואו אלי בטענות אם המילים הראשונות שלו יהיו: "אימא עיסוי!" .

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/72/188-תקשורת-עם-הפג'>תקשורת עם הפג</a>

סגור לתגובות


1. מגע
אני קראתי רבות על נושא המגע בתהליך הגידול (http://www.tagliot.co.il/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26)
אבל לא ברור לי אם יש או אין דקויות נוספות אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
שיטת אריקסון? מה זה? [קרא בהרחבה]
דברים שלא ידעת על קופת חולים כללית [קרא בהרחבה]
ההיבט הנטורופתי על אי פוריות בגוף האישה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
שיטת אריקסון? מה זה? [קרא בהרחבה]