חלב אם, שאיבת חלב אם, הנקה, תזונת תינוקות.

יתרונות ההנקה
חלב אם
הנקה והקירבה אל האם
אביזרי הנקה
טיפים להאכלה מבקבוק

חלב אם הוא המזון המתאים ביותר לתינוקות והנקה היא הדרך הטובה ביותר להגישו לתינוק. שאיבת חלב אם מאפשרת להזין את התינוק בחלב אם, במקרה שלא ניתן להניק ישירות מהשד.

חלב האם

חלב אם (breast milk) הוא המזון הטוב והמזין ביותר שניתן לתת כיום לתינוקות ולפגים. חלב האם מכיל את כל המרכיבים התזונתיים שלהם זקוק התינוק, עד לגיל 5-6 חודשים. חלב אם הניתן בהנקה, מגיע לתינוק בדיוק בטמפרטורה הנכונה.

חלב אם מכיל סוכר-חלב, שהוא מרכיב חיוני להתפתחות המוח, הניזון באופן בלעדי מאנרגיית גלוקוז בדם. בנוסף, מכיל חלב האם שומן, חלבונים, אנזימים והורמונים, שהם מרכיבים חשובים ביותר להתפתחות תינוקות תקינה, וחלב האם הוא המקור הטוב ביותר להשיגם. כמו כן, מכיל חלב האם חיידקי ביפידוס "ידידותיים" לקיבה, המעודדים את תהליך העיכול ומשפרים את ספיגת חומרי המזון בגוף התינוק. הוויטמינים והמינרלים הנמצאים בחלב האם עונים על כל הדרישות התזונתיות של התינוק עד לגיל 5-6 חודשים, מלבד הוויטמינים C ו-D. שחלב אם מכיל כמובן גם גורמים חיסוניים המתאימים להגנה על התינוק מפני זיהומים הנפוצים בסביבתו.

 

הנקה

הדרך הטובה ביותר להזין את התינוק בחלב האם היא הנקה (breastfeeding). ההנקה מאפשרת לתת לתינוק חלב אם טרי, בטמפרטורה המתאימה ביותר. כמו כן, הקשר הפיזי המיוחד הנוצר בין האם והתינוק בזמן ההנקה הוא ייחודי וחשוב. כיום, ישנן נשים שאינן מניקות מסיבות שונות, אך בוחרות להמשיך ולתת לתינוק חלב אם שאוב. גם נשים מניקות שצריכות לחזור לעבודה בתום חופשת הלידה, נעזרות בפיתרון של שאיבת חלב אם.

 

שאיבת חלב אם

לצורך שאיבת חלב האם ישנם כיום בשוק מספר סוגי משאבות, חלק ידניות וחלק חשמליות. את המשאבות ניתן לקנות או להשאיל מיועצות הנקה מוסמכות, ממרכזים לאמהות או מ"יד-שרה". משאבה הנחשבת טובה היא כזו המחקה את פעולת היניקה של התינוק: כלומר, שואבת בפעימות ולא בשאיבה רצופה, בצורה חזקה ומתונה, אך לא חזקה מידי. בנוסף, מומלץ לבחור במשאבה קלה ונוחה לניקוי ולנשיאה למקום העבודה.

שאיבת חלב האם היא פעולה הדורשת תרגול ולכן מומלץ להתחיל ולהתאמן בה מספר ימים לפני החזרה לעבודה. רוב האמהות מצליחות לשאוב בהתחלה רק כמויות קטנות של חלב אם, אך עם הזמן והתרגול עולה הכמות הנשאבת והגוף מתרגל לשחרר חלב אם גם בעקבות הפעולה המכאנית של המשאבה.

העיתוי של שאיבת חלב האם תלוי באם השאיבה מחליפה את ההנקה או מתלווה אליה. כאשר השאיבה מחליפה את ההנקה (גם בזמן היציאה לעבודה), יש לשאוב מידי 3 שעות, או לפי זמני האכילה של התינוק, כדי לא להפסיק את ייצור החלב בכמות הנדרשת. כאשר השאיבה נלווית להנקה, מומלץ לשאוב את חלב האם שהתינוק לא שתה. ישנן נשים רבות המדווחות כי בשעות הבוקר והערב הן מצליחות לשאוב כמויות חלב גדולות יותר.

לאישה השואבת חלב אם במקום העבודה, מחייב החוק להקצות חדר נפרד לצורך שאיבת חלב האם. אם אין חדר כזה, מומלץ למצוא פינה שקטה שתאפשר לשאוב את החלב בצורה נעימה ורגועה. גם לתינוק לוקח זמן מה להתרגל לאכול את חלב האם מהבקבוק ולא מהשד ולכן מומלץ להתחיל ולהרגיל אותו לבקבוק מספר ימים לפני היציאה לעבודה. כדאי שבני משפחה נוספים יתרגלו עמו את האכילה מהבקבוק, כדי שיתרגל לאכול גם ממטפלים נוספים מלבד מהאם.

 

שימור חלב אם

את חלב האם השאוב מומלץ לשמר בשקיות פלסטיק מיוחדות המיועדות לשימור חלב אם, כלי זכוכית סגורים היטב או כלי פלסטיק קשיחים שניתן לסגור היטב. ניתן לאחד בכלי אחד את חלב האם שנשאב באותו היום, אם כי מומלץ לשמור או להקפיא את חלב האם במנות קטנות, כדי שניתן יהיה להפשיר רק את הכמות הרצויה ולא "לבזבז". כדאי לרשום על השקית או על הכלי את התאריך שבו נשאב החלב, כדי לעקוב אחר טריותו ולדעת האם הוא עדיין טוב לשימוש. מומלץ להשתמש תמיד בחלב המוקפא הישן ביותר.

חלב אם יכול להישמר מחוץ למקרר בטמפרטורה של 25 מעלות 4-6 שעות ובטמפרטורה של 20 מעלות 8-10 שעות. אם החלב מיועד לשימוש במועד רחוק יותר, צריך לשמור אותו במקרר או במקפיא.

חלב אם כדאי לאחסן בתוך המקרר (ולא על דלת המקרר), שם הוא יכול להישמר 5 עד 8 ימים. הקפאת חלב אם שומרת על טריות החלב כ- 3-4 חודשים, בתוך פריזר ביתי בטמפרטורה קבועה (שוב, לא על הדלת). במקפיא חיצוני (DEEP FREEZER) בטמפרטורה של 19- מעלות, ניתן לשמור את חלב האם 6 חודשים עד שנה.

 

חימום חלב אם

את ההפשרה של חלב האם שהוקפא מומלץ לעשות מראש. חלב האם הקפוא יכול להישמר במקרר עוד 24 שעות ולהפשיר. כמו כן, ניתן להפשיר את החלב בחוץ ("על השיש") בטמפרטורת החדר או במים בטמפרטורה של מי ברז רגילים. כאשר ממהרים ורוצים להפשיר את החלב מהר יותר, ניתן להפשירו בקערה או בזרם מים חמימים-פושרים.

שימו לב: אין להפשיר את חלב האם במהירות במים חמים מידי!

את חימום חלב האם אין לבצע במיקרו! המיקרו מחמם את החלב בצורה לא אחידה והשפעותיו על חלב האם אינן ידועות. את חלב האם יש לחמם בכלי או בזרם מים חמים בלבד.

כאשר חלב האם מתחמם או נשמר במקרר, ניתן לראות לעיתים קרובות תופעה ידועה של היפרדות השומן מהנוזל. לא צריך להיבהל מתופעה זו. חלב האם לא עבר עיבוד כמו חלב פרה שאנו שותים, ולכן נראה כך. כדי לאחד את מרכיבי החלב, לפני ההגשה לתינוק יש לנער את הבקבוק בתנועות סיבוביות עדינות בין שתי כפות הידיים. מומלץ שלא לנער את חלב האם מעלה ומטה כמו שייקר, כדי לא לפגוע במרכיבים העדינים שלו.

מחפשים מומחים בנושא הנקה? באינדקס הריון ולידה תוכלו למצוא יועצת הנקה או מדריכת הנקה.

אם יש לכם שאלות בנושא הנקה, תוכלו לשאול אותן בפורום הנקה.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/77/186-חלב-אם'>חלב אם</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
לטוס עם הילדים - חוויה או סיוט [קרא בהרחבה]
מה את באמת צריכה לדעת על זירוז לידה? [קרא בהרחבה]
טיפולי מגע, רפלקסולוגיה ומסאג' יכולים לעזור גם לך [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
לטוס עם הילדים - חוויה או סיוט [קרא בהרחבה]