תרומות זרע
תרומת זרע - תהליך
בנק הזרע
תרומת זרע - השלכות
תרומת זרע בישראל
תרומת זרע - תהליך
מערכת קרוסלה

מרגע ההחלטה על הריון מתרומת זרע ועד רגע הלידה, עוברת האישה תהליך ארוך ומיוחד: עליה לערוך בדיקות גנטיות, אח"כ לבחור תרומת זרע מבנק הזרע ולעבור טיפול הזרעה, ולבסוף - להמתין בסבלנות במשך 40 שבועות הריון.

תרומת זרע

מה עובר על אישה שמחליטה להרות על כיסא הגניקולוג, ללא תמיכת בן זוג, באמצעות מזרק גדול שמוכנס לגופה? האווירה די קרה מן הסתם, אורות ניאון מסנוורים, בהחלט לא נעים. מה קורה במקרה שההזרעה לא הצליחה בפעם הראשונה? מה קורה במקרים של הריון לא תקין? אם כן, עוד לפני בחירת הזרע המיועד, על האישה לדעת שהיא נמצאת בתהליך קשה מבחינה נפשית ועליה לגייס את כל כוחות הנפש והתמיכה מהסביבה הקרובה לה, אפילו יותר מאשר בהריון רגיל.

 

לפני תרומת זרע

תהליך תרומת זרע מתחיל בבדיקות טרום הריון. על האישה לעבור מספר בדיקות בקופת החולים בה היא מבוטחת, ביניהן: בדיקת איידס, משטח צוואר רחם, סוג דם והפטיטיס, בדיקות אנדוקריניות וכן בדיקות גנטיות בהתאם למוצאה. חלק מהבדיקות לא ממומנות ע"י קופת החולים וצריך לבדוק האם הן כלולות בביטוח המשלים.

בדיקות גנטיות לא כלולות בסל הבריאות ועל האישה לממן אותן בעצמה. במידה וקיים חשש למחלה גנטית כלשהי, בהתאם למוצא ההורים ולמחלות בהיסטוריה המשפחתית, עליה לגשת למכון הגנטי, ואם נתגלתה מחלה המועברת באופן רצסיבי (נמצאת בגנים, אך לא מתפרצת), עליה להצליב זאת עם התורם, בהנחה שהוא זמין ומוכן להגיע, כדי למנוע מומים בעובר, או הריון לא תקין. חוק התורם במדינה לא מאפשר בדיקות עתידיות של דם התורם.

 

בנק הזרע

לאחר הסדרת עניין הבדיקות, נפגשת האישה עם הרופא בבנק הזרע. תהליך תרומת זרע הוא דומה בכל המעבדות של בנק הזרע (sperm bank) ברחבי הארץ. ראשית, יכולה האישה לבחור לה את הזרע המועדף מן המאגר המוצע לה. הפרטים הידועים על התורם מאוד מצומצמים, בעיקר נתונים פיזיים כמו: גובה, משקל, צבע עיניים ושיער, גוון העור והמוצא. עוד אפשר לדעת לגבי תחביביו, רקע משפחתי, מקום הולדתו ומצבו התעסוקתי: חייל, סטודנט או אחר. לגבי האופי, ניתן לדעת תכונות כלליות מהתרשמות של הצוות הרפואי, כגון: חביב, ספונטני, בעל חוש הומור, ביישן, נחמד  וכדומה. תורמים שעשו רושם כלא נעימים, לא מורשים להמשיך לתרום זרע.

 

הזרעה

לאחר שנבחר הזרע המועדף, בודקים את ההתאמה בין האם לזרע התורם כדי לשלול אפשרות של הריון לא תקין. כעת הגיע שלב ההזרעה. האישה מוזמנת לשתי הזרעות בחודש בהתאם לתאריכי הביוץ (ovulation) שלה. במידה וההריון לא נקלט לאחר מספר נסיונות רצופים, תהליך שיכול להמשך מס' חודשים, על האישה לקחת כדורי הורמונים. נטילת כדורים המשפיעים על המערכת ההורמונאלית ידועים כמעוררי תופעות לוואי לא נעימות, בדומה לתופעות המתרחשות בזמן טיפולי פוריות, אך באותה מידה גם מבטיחים את הצלחת תהליך ההזרעה.  

סיכויי ההצלחה של תרומת זרע משתנים מאישה אחת לשנייה, בהתאם למידת הפוריות והגיל. באופן כללי, מדובר ב-15-20 אחוזי הצלחה בכל מחזור. זאת אומרת, הריון אחד לכל 5-6 מחזורי הזרעה. מנת זרע אחת יכולה להספיק לעד 4 הזרעות.

מרגע ההתעברות ועד הלידה, האישה ממשיכה בהריון באופן רגיל.

אם אתם זקוקים לתמיכה, או שיש לכם שאלות בנושא טיפולי פוריות, ניתן להעזר בפורום תמיכה בטיפולי פוריות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/32/71-תרומת-זרע-תהליך'>תרומת זרע - תהליך</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
טבלת חודשי ההריון שתעשה לכם סדר בראש [קרא בהרחבה]
מספר עצות שיעזרו לכם לבחור שם לתינוק [קרא בהרחבה]
הידעת כי קיימים סוגים שונים של קורסי הכנה ללידה? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
טבלת חודשי ההריון שתעשה לכם סדר בראש [קרא בהרחבה]