הפריה מלאכותית. IVF. תהליך הפריה חוץ גופית. תופעות וסיכונים בהפריה חוץ גופית.

הפריה מלאכותית
טיפולי פוריות
הפריה חוץ גופית - סיכונים
טיפולי פוריות
מערכת קרוסלה

הפריה חוץ גופית מתחילה בטיפול תרופתי לאישה ושאיבת ביציות מגופה, לאחר מכן נעשיית ההפריה של הביצית ע"י הזרע, ולבסוף החזרת עוברים לרחם. עכשיו ממתינים לתוצאות חיוביות בבדיקת הריון.

הפריה מלאכותית - שלבים

תהליך ההפריה המלאכותית מתחלק ל-4 שלבים עיקריים:

1. טיפול תרופתי לאשה

2. שאיבת ביציות

3. הפריה מלאכותית של הביצית ע"י הזרע בצלוחית

4. החזרת עוברים לרחם.

 

טיפול תרופתי

השלב הראשון הוא מתן תרופות לאשה, וזאת גם במקרה בו הבעיה היא אצל הגבר. מטרת הטיפול להגדיל את מספר הביציות שניתן לשאוב. במקום לשאוב רק ביצית אחת בכל חודש, שואפים להגיע ל-10 ביציות בטיפול אחד, ואת זה משיגים בעזרת תרופות הורמונאליות משלושה סוגים: תרופות ל"דיכוי" הביוץ הטבעי, הורמונים להתפתחות מקסימאלית של הזקיקים המצויים בשחלות וכוריגון (chorigon), תרופה המזרזת את הבשלת הביציות.

 

שאיבת ביציות

שאיבת ביציות מתבצעת תוך 36 שעות מרגע נטילת הכוריגון, והיא נעשית בהרדמה כללית של האישה, בגלל הכאבים שעלולים להיגרם לאישה מהחדרת המחט לרחם. הטיפול מתבצע בעזרת אולטרסאונד, שבו רואה הרופא את הזקיקים מהם נשאב הנוזל. הביציות נשאבות מתוך הנוזל וניתן לראותן דרך מיקרוסקופ. הן מוחזקות בצלוחית מעבדה בטמפרטורה של 37 מעלות ובתנאי לחות, בדומה לתנאים בתוך הרחם. במקביל, נלקח זרע מהגבר.

 

הפריה מלאכותית

שלב ההפריה מתבצע כאמור, בצלוחית מעבדה. לוקחים את הזרע, שעבר "השבחה" ומוסיפים אותו לצלוחית. במידה וקיימת בעיה במבנה הזרע וביכולת שלו לחדור את מעטפת הביצית ולהפרותה, נעזרים במחט השואבת תא זרע בודד ומזריקים אותו ישירות לתוך הביצית. שיטה זו ידועה בשם Intra Cytoplasmic Sperm Injection - ICSI, והיא נותנת מענה לרוב הגברים הסובלים מבעיות פריון.

לאחר יום ניתן לראות את התפתחות ההפריה: גרעין זכרי וגרעין נקבי, וסביבם המעטפת השקופה של הביצית. הם ממשיכים להתחלק לעוד שני תאים בכל יום. במהלך ימים אלו עוברות הביציות בדיקות גנטיות לבירור מחלות תורשתיות, ע"י הכנסת צינורית לתוך הביצית ושאיבת שני תאים.

 

החזרת עוברים

כעת מוכנסים העוברים לרחם באופן הדומה לשיטת הזרעה. ברוב המקרים, הטיפול נעשה ביום השני או השלישי שלאחר שאיבת הביציות, ללא צורך בהרדמה, בזמן של המחזור החודשי או לאחר נטילת כדורי אסטרוגן (estrogen).

 

כמה עוברים להחזיר לרחם?

בשלב זה קיימת התלבטות לגבי מספר העוברים שמוחזרים לרחם. המגמה הנהוגה כיום היא לא להרבות בעוברים. אף על שהדבר מגדיל את הסיכוי להשגת הריון, עלולה להיגרם לידת פג. גם במקרים בהם כל העוברים מצליחים לצאת לאוויר העולם בריאים, גידול של יותר מתינוק אחד במקביל עלולה להקשות מאוד על ההורים. קיימת אפשרות של הקפאת עוברים למשך שנים רבות, הפותרת את בני הזוג מלעבור שוב את אותם טיפולי פוריות. 

לתמיכה והתייעצות בנושאים של אי פריון, הפריה מלאכותית, הפריה חוץ גופית, ניתן להעזר בפורום תמיכה בטיפולי פוריות.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/33/74-טיפולי-פוריות'>טיפולי פוריות</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
עיסוי פגים - איך לעסות את זה נכון [קרא בהרחבה]
הגורמים לתפרחת חיתולים וכיצד ניתן לטפל בתופעה [קרא בהרחבה]
רשימת הבדיקות המחכות לך לאחר הלידה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
עיסוי פגים - איך לעסות את זה נכון [קרא בהרחבה]