יולדת לאחר לידה. ביות חלקי. ביות מלא. מלונית. תופעות לאחר לידה. בייבי בלוז. לידת פג.

לאחר הלידה
יולדת
תופעות לאחר לידה
בדיקות לאחר לידה
תופעות לאחר לידה
מערכת קרוסלה

חלק מתופעות הלוואי שחווית בהריון חולפות מיד לאחר הלידה, אולם חלקן יישארו איתך עוד קצת, וייתווספו אליהן תופעות כמו נשירה, טחורים, בייבי בלוז ועוד.

תופעות אחרי לידה

שבועות ההריון מביאים איתם תופעות לוואי שונות - כמו שינוי בטעם ובריחות - זה דבר ידוע. אמהות לפני לידה חושבות שלאחר הלידה יסתיימו כל תופעות הלוואי המוזרות, אך הורים רבים אינם יודעים שגם לאחר לידה ישנן תופעות לוואי שחולפות עם הזמן או כאלה שעלולות להיות קבועות. חלקן שכיחות וחלקן פחות.

לידה טבעית מלווה בדרך כלל בפחות תופעות לוואי מאשר לידות בהן נעשה שימוש בחומרי הרדמה ובמכשור כלשהו. רוב תופעות הלוואי חולפות מעצמן לאחר זמן לא רב ובדרך כלל לא משפיעות על התפתחות התינוקות.

 

תופעות לוואי פיזיולוגיות

תופעה אחת שכמעט כל יולדת סובלת ממנה היא דימום לידה. דימום רב יחסית יכול לקרות במידה והרחם לא מתכווץ חזרה לגודלו הקודם לאחר הלידה. אחרי הלידה, רופא או מיילדת עוקבים אחרי היולדת, לוודא הדימום הוא נורמלי, מודדים לחץ דם ומנטרים את קצב הלב. רוב הנשים מדממות בימים הראשונים שלאחר הלידה וישנן נשים שיכולות לסבול מדימום גם כמה שבועות לאחר הלידה.

לרופאים ישנן שיטות להפחתת דימום לאחר לידה כמו מתן תרופות שעוזרות לרחם לחזור לגודלו הקודם. דימום לאחר לידה בדרך כלל איננו מסוכן. אולם, אם ישנו חשש לבריאות היולדת, אפשר לתת עירוי דם, ובמקרים חריגים, מבצעים ניתוח על מנת לעצור את הדימום.

אמהות שקיבלו אפידורל סובלות לעתים מבחילות והקאות ומרגישות תשושות מאוד בשעות שלאחר הלידה. ליולדות כאלו בדרך כלל קשה להחזיק או להניק את התינוק בשעות שלאחר הלידה.

בין אם הלידה הצריכה חיתוך של אזור הפרינאום, הנקרא חתך חיץ או חתך אפיזיטומי (Episiotomy) ובין אם לא, רוב הנשים סובלות לאחר הלידה מכאבים ואי-נוחות באזור האגן והנרתיק ומתקשות לשבת, גם אם אין להן תפרים. הכאבים מורגשים בעיקר בזמן מתן שתן, ולכן מומלץ להחזיק בקבוק לשטיפה אינטימית ולשתות הרבה מים.

אמא שבוחרת להניק אחרי הלידה, עלולה לחוש מעט אי-נוחות בפעמים הראשונות. תינוקות לומדים לינוק כמו שצריך לאחר כמה פעמים, ובהמשך לא צפויים כאבים. נשים שלא בוחרות להניק, צפויות לחוש נפיחות והקשחה בשדיים.

בחודשים הראשונים לאחר הלידה, ניתן לצפות להזעות רבות וגלי חום וגם זה נורמלי לחלוטין. הלידה עלולה לפגוע בשלפוחית השתן וגם נשים שדאגו לעשות התעמלות בזמן ההריון על מנת לחזק את שרירי האגן, עלולות לסבול משלפוחית רגישה. חשוב להקפיד לגשת לשירותים בכל פעם שמרגישים מעט מלאים, שכן כל צחוק, או אפילו התעטשות, עלולים להוביל לבריחת שתן.

 

תופעות לוואי קוסמטיות

לאחר לידה ישנן גם תופעות קוסמטיות, שאמנם אינן כואבות, אך מטרידות נשים רבות. סימני מתיחה על הבטן נוטים להופיע אצל נשים רבות, בייחוד נשים שהייתה להן בטן גדולה במיוחד, כמו בהריונות של תאומים ושלישיות. בתחילה העור באזור הבטן עלול להיות רפוי, ועם הזמן הסימנים יהפכו לקווים עדינים יותר בצבע לבן. נשים שמאוד מוטרדות מסימני מתיחה לאחר הריון ולידה, שלא נעלמים גם אחרי חצי שנה, יכולות להשתמש במשחות עם ויטמנים ובמקרים מסוימים גם לעבור ניתוח פלסטי.

ישנן נשים שסובלות מנשירה רבה של שיער אחרי לידה, בעוד שנשים אחרות מדווחות כי שיערן הפך שופע יותר ומלא יותר לאחר הלידה. נשירת השיער מושפעת מהשינויים ההורמונאליים ובדרך כלל חולפת תוך כמה חודשים לאחר הלידה.

ישנן נשים המדווחות על פיגמנטציה לאחר הלידה, שבאה לידי ביטוי בשינויים קלים בצבע העור במקומות שונים בגוף ובהופעה של סימנים הדומים לנקודות חן.

ורידים בולטים, בעיקר באזור הרגליים, גם הם תופעת לוואי שמופיעה הרבה פעמים לאחר לידה ומכונה דליות בוורידים. הדליות יכולות להופיע כבר בזמן ההריון. אצל נשים מסוימות הדליות נעלמות כמה שבועות לאחר הלידה, בעוד שאצל נשים אחרות, הדליות עלולות להישאר לצמיתות ואף להחמיר לאחר לידות נוספות. בדרך כלל דליות הן רק בעיה קוסמטית, אך במידה והן כואבות במיוחד או מגרדות מאוד, מומלץ לפנות לרופא לטיפול.

ישנן נשים שסובלות מטחורים אחרי לידה, גם אם לא סבלו מטחורים לפני כן. טחורים הם בעצם דליות שנמצאות בפי הטבעת. הטחורים נוצרים בעקבות הלחץ שמופעל על הוורידים בפי הטבעת בזמן ההריון ובזמן הלחיצות בלידה והם נעלמים זמן קצר לאחר הלידה.

התכווצויות הרחם בשבועות שלאחר הלידה הן דבר נורמלי, שכן הרחם מתכווץ חזרה לגודלו המקורי. גם למעיים לוקח זמן מה לאחר הלידה לחזור לפעילות רגילה ולכן ייתכנו גזים ועצירות בימים ובשבועות  הראשונים שלאחר הלידה. בדרך כלל לא מומלץ לקחת תרופות נגד עצירות בייחוד אם מניקים. ניתן להיוועץ ברופא ולהשתמש בוויטמינים ותוספי מזון טבעיים.

 

תופעות לוואי רגשיות

מעבר לתופעות הלוואי הפיזיולוגיות ישנן גם תופעות לוואי נפשיות, בעיקר בעקבות ההורמונים המשתוללים, ונשים רבות חשות רגישות מאוד לאחר הלידה. כדקה לאחר יציאת השילייה ישנה צניחה חדה ברמת ההורמונים וכל אישה מגיבה לכך אחרת. לא צריך להיבהל אם פתאום חשים צורך לבכות ללא סיבה, או שיש שינויים במצבי הרוח - כל זה נורמאלי לחלוטין.

כ-80% מהאמהות סובלות מדכדוך קל לאחר הלידה הנקרא גם בייבי בלוז baby blues. בייבי בלוז היא תופעה שכיחה ולא צריך למהר ולהחליט כי מדובר בדיכאון אחרי לידה. מובן שאם הדכדוך לא עובר והופך עמוק יותר, יש לפנות לעזרה מקצועית, שכן הוא עלול להשפיע על התפתחות התינוק, הזקוק לקרבת אימו.

תופעה מוכרת נוספת לאחר לידה היא בעיות בזיכרון. לא מדובר בפגיעה בזיכרון לטווח ארוך או לצמיתות, אלא בעיות זיכרון לטווח קצר: לא זוכרים מה עשינו כרגע. בעיית הזיכרון חולפת בדרך כלל כמה שבועות לאחר הלידה.

אמנם רופאים בדרך כלל מאשרים לנשים לאחר לידה לחזור לקיים יחסי מין כחודש וחצי לאחר הלידה, אך לא צריך להתפלא אם החשק המיני עוד לא כמו שהיה פעם. המתינו לרגע בו איזור האגן חוזר לעצמו והתפרים נרפאים. במקרים קיצוניים, התרחבות הנרתיק בזמן הלידה עלולה להשפיע על ההנאה בזמן קיום יחסי מין. אולם קיים טיפול לתופעה זו - ניתוח די פשוט המחזיר את הנרתיק למצבו הקודם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/68/212-תופעות-לאחר-לידה'>תופעות לאחר לידה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
ניסית כבר הכול נגד בחילות הריון? [קרא בהרחבה]
קצת על הסיכונים שבהפריה חוץ גופית [קרא בהרחבה]
הריון חוץ רחמי - סימפטומים ואבחון [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
ניסית כבר הכול נגד בחילות הריון? [קרא בהרחבה]