יולדת לאחר לידה. ביות חלקי. ביות מלא. מלונית. תופעות לאחר לידה. בייבי בלוז. לידת פג.

לאחר הלידה
יולדת
תופעות לאחר לידה
בדיקות לאחר לידה
בדיקות לאחר לידה
מערכת קרוסלה

בדיקת אפגר, חיסונים וויטמינים הם חלק משגרת הטיפול בתינוק שרק נולד. כדאי שההורים יכירו את הבדיקות מראש וילוו את התינוק בזמן הטיפולים.

בדיקות רפואיות אחרי לידה

לאחר הלידה נבדקים גם התינוק וגם היולדת כדי לוודא שהם במצב בריאותי טוב. להלן פירוט הבדיקות והסברים עליהן.

 

בדיקות לתינוק

 

 

 

מתי עושים את הבדיקה

 

מהי הבדיקה

 

הערות

דקה לאחר הלידה

בדיקת אפגר APGAR

מתבצעת דקה לאחר הלידה ואז שוב לאחר חמש דקות

מספר שעות לאחר הלידה

ויטמינים וחיסונים

 

ב-24 השעות הראשונות

בדיקה כללית

 

יום וחצי לאחר הלידה

בדיקות דם

 

בשבוע הראשון לאחר הלידה

בדיקה כללית

 

חודש וחצי לאחר הלידה

אולטרסאונד

בדיקת אגן

חודש וחצי לאחר הלידה

חיסון צהבת

 

גיל 6 חודשים

חיסון צהבת

 

גיל שנה

חיסונים וספירת דם

 

 

בדיקת מבחן אפגר Apgar

זו בדיקה בסיסית שבודקת סימנים חיוניים ובריאות כללית של התינוק. הבדיקה קיימת שנים רבות ומשתמשים בה על מנת להעריך במהירות מהי בריאותו הכללית של התינוק. נבדקים חמישה נתונים עיקריים: דופק, נשימה, רפלקסים, טונוס שרירים ומראה כללי, בהתייחסות לצבעו של התינוק.

הבדיקה נערכת פעם ראשונה כדקה אחרי לידה ואז שוב לאחר כחמש דקות. כל אחד מחמשת המדדים מקבל ציון בין 0 ל-2, אם התינוק מקבל ציון 7 או יותר במבחן אפגר, בריאותו טובה. ציון של פחות מ-7 לא אומר שהתינוק לא בריא, אלא שהוא דורש השגחה צמודה יותר. במקרים בהם התינוק מקבל ציון נמוך מ-4, מצבו נחשב קשה והתינוק בדרך כלל יתאשפז כשהוא מונשם.

 

בדיקה בתינוקייה

לאחר בדיקת אפגר התינוק מועבר להיבדק בתינוקיה, שם מנקים ושוקלים אותו. האחות מנקה את עורו של התינוק בעדינות, מקלחת אותו, מחתלת ומלבישה אותו. בשלב הזה בדרך כלל האם עוד נמצאת בהתאוששות אחרי הלידה ועוברת בדיקות בעצמה ולכן האב או המלווה יכולים להיות עם התינוק.

 

ויטמינים וחיסונים

לאחר הבדיקות הראשוניות והניקיון בתינוקיה, התינוק מקבל ויטמינים וחיסונים. ראשית מקבל התינוק ויטמין K שהוא ויטמין שעוזר לקרישת הדם ולבניית העצמות. בדרך כלל החיסון ניתן בזריקה אך אפשר לבקש שהוא יינתן גם דרך הפה, ואז ההורים יצטרכו לרכוש את החיסון בעצמם ולהביאו לבית החולים. את החיסון צריך לקבל שוב בגיל שבוע ובגיל חודש. חיסון נוסף שהתינוק צריך לקבל הוא חיסון נגד צהבת Hepatitis B, חלק מההורים מעדיפים להמתין ולתת את החיסון ביום השחרור מבית או החולים או לאחר מכן בטיפת חלב.

 

בדיקה כללית

בדיקה זו מתבצעת על ידי רופא, ובה הוא בודק את בריאות איבריו של התינוק כמו כבד, כליות, ריאות, טחול ואיברי מין, ומתרשם באופן כללי מאיבריו החיצוניים ובריאותו הכללית של התינוק. הרופא מבצע גם בדיקת עיניים, בודק את הקרנית, את גלגלי העיניים ואת הרפלקסים של האישון. הבדיקה אינה חודרנית כלל ואינה מכאיבה.

 

בדיקות דם לתינוק

כיום וחצי אחרי הלידה התינוק עובר בדיקת דם לגילוי מחלות. אין מה לחשוש, לא מדובר בבדיקת דם כפי שאנו מכירים, אלא כמה טיפות שנלקחות מהרגל, בדרך כלל מהעקב. הדברים העיקריים שנבדקים הם פנילקטנוריה PKU, שהיא מחלה גנטית הקשורה למוח, בדיקת הורמונים בבלוטת התריס, Congenital adrenal hyperplasia או CAH, שהיא מחלה תורשתית הקשורה לבלוטת יתרת הכיליה ומחלות אחרות הקשורות לחילוף חומרים. במידה ויש חשד למחלות נוספות בהתאם להיסטוריה הרפואית במשפחה, למשל במידה והאם סבלה מסכרת הריון או שיש חשד לאנמיה, מבצעים בדיקת דם ספציפית למחלה או ספירת דם במקרה של חשד לאנמיה.

כמובן שהתינוקייה מעניקה לתינוק טיפול גם בכל מקרה רפואי אחר. אם התינוק סובל מרגישות בעור, דלקת עיניים, במידה וישנו חשש למחלה או זיהום מסוים, אז בדרך כלל יטפלו באנטיביוטיקה כדרך מניעה. חשוב לדעת כי קיים נוהל שגרתי לבדיקות התינוק, אך להורים הזכות המלאה להחליט אחרת ולוותר על חיסונים או על זריקות מסוימות. כמו כן, להורים הזכות המלאה להיות נוכחים בכל הבדיקות.

 

בדיקה כללית כשבוע אחרי לידה

לאחר היציאה מבית החולים, יש לקחת את התינוק להיבדק אצל רופא ילדים שיוודא שאין שינויים בבריאותו הכללית של התינוק מאז הלידה. כמו כן, זהו הזמן לקבל הפניות ומרשמים לחיסונים שצריך לבצע בחודש הקרוב ולקבל הנחיות לגבי הטיפול בתינוק, בכל הנוגע להנקה, רחצה והחתלה.

 

בדיקת אולטרסאונד אגן

זוהי בדיקת אולטרסאונד פשוטה שבודקת את תקינות מפרקי הירכיים.

 

גיל שישה שבועות ומעלה

כחודש וחצי אחרי לידה יש להגיע לרופא ולקבל סדרה שנייה של חיסונים. מקבלים את המנה השנייה מתוך השלוש לצהבת, ויטמין D שיש להמשיך ולקחת עד גיל שנה ומרשמים לחיסונים הבאים. בדרך כלל בכל ביקור אצל הרופא מבצעים בדיקה פיזית כללית.

 

בגיל 6 חודשים יש לקבל את החיסון השלישי והאחרון לצהבת. כמו בכל בדיקה, שוקלים את התינוק ומודדים את גובהו וכן יש להיבדק בדיקה פיזית כללית ולקבל הנחיות לגבי נתינת אוכל מוצק.

 

בגיל שנה יש לבצע חיסונים לחצבת, חזרת ואדמת וספירת דם לבדיקת אנמיה. כמו כן, לבדוק האם יש מספיק ברזל.

 

בדיקות לאם

לאחר הלידה בודקים גם את מצבה של האם, ובמקרה הצורך נותנים לה טיפול רפואי עוד בבית החולים.

 

מתי עושים את הבדיקה

 

מהי הבדיקה

 

הערות

מיד לאחר לידה

בדיקה וגינלית ותפרים לפי הצורך

 

שבועיים שלושה לאחר הלידה

בדיקה כללית

להביא מכתב שחרור מבית החולים

מיד אחרי לידה, מיילדת או רופא מוודאים את שלמות השלייה ואת מצב הנרתיק. במידה והנרתיק נקרע במהלך הלידה או נחתך באופן יזום על ידי הרופא, ייעשו תפרים שיישארו במשך כמה ימים.

באם לא היו בעיות נוספות או סיבוכים שדרשו טיפול רפואי מיוחד, כשבועיים או שלושה לאחר הלידה יש לגשת להיבדק כביקורת ולבצע בדיקה פיזית כללית אצל גניקולוג.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/68/305-בדיקות-לאחר-לידה'>בדיקות לאחר לידה</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
בחירת מין העובר - טוב או רע? [קרא בהרחבה]
למעלה מ-5% מהלידות הן לידות מוקדמת. האם גם שלך? [קרא בהרחבה]
דליות ברגליים - יש לזה פתרון [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
בחירת מין העובר - טוב או רע? [קרא בהרחבה]