כתבות בנושא סוגי לידות שונים: לידת מכשירים, זירוז לידה, ניתוח קיסרי.

לידה מכשירנית
ניתוח קיסרי
לידת עכוז
זירוז לידה
צירים מדומים
צירים מוקדמים
אפידורל

מהי זריקת אפידורל לאלחוש, מה הסיכונים הכרוכים בשימוש באפידורל ומהם היתרונות והחסרונות לשימוש בזריקה.

אפידורל הוא חומר מאלחש המוזרק אל החלל האפידורלי שבעמוד השדרה. החלל האפידורלי נמצא בעמוד השדרה באזור הגב התחתון, במרווח שבין חוט השדרה לחוליות סביבו. מכאן גם האפידורל קיבל את שמו. שימוש באפידורל מונע מעמוד השדרה לשדר אותות של כאב בזמן הלידה, אותות המגיעים מצוואר הרחם בדרכם אל המוח. למעשה, הזרקת אפידורל גורמת לאילחוש ולאובדן תחושה בפלג הגוף התחתון.

הרדמה אפידורלית היא הרדמה מקומית הניתנת בשלב השני של הלידה, פתיחה של 3 סנטימטרים המלווה בצירים סדירים. ההזרקה נעשית על ידי רופא מרדים לבקשתה של היולדת. את האפידורל מזריקים לגוף כאשר היולדת נמצאת בתנוחת ישיבה עם הגב לכיוון המרדים, או בתנוחת עובר כאשר היא שוכבת על צידה. גם בתנוחה זו, גבה פונה אל הרופא המרדים.

מנגנון הזריקה של האפידורל מורכב בצידו האחד ממזרק שבתוכו צינורית קטנה. הצינורית נמצאת בתוך מחט חלולה אותה הרופא המרדים מחדיר אל תוך החלל האפידורלי. בסוף התהליך, המחט החלולה יוצאת מן הגוף והצינורית נשארת בגופה של היולדת למהלך הלידה, כמו גם בשעתיים נוספות לאחר סיום הלידה. צידו השני של מנגנון הזריקה נמצא בתוך מכשיר הדומה למשאבה ובתוכו החומר המאלחש.

כמות החומר ניתנת בהתאם לשלב הלידה וההשפעה מתחילה לאחר כרבע שעה. ברוב המקרים, כמות החומר מווסתת ומועברת אל הגוף באופן אוטומטי ואין צורך בהתערבות רופא, מלבד כשהחומר נגמר, אז צריך להחליף את המכשיר.

ישנם מקרים בהם למזרק מצורף גם לחצן המאפשר להגביר את כמות החומר המוזרקת לגוף ברגע נתון, או לחילופין לא להגביר אותה, ועל ידי כך לא לאבד תחושה לחלוטין ועדיין להיות בשליטה על הרגליים. הלחצן בנוי בצורה כזאת שהוא יודע מתי לעצור ועל ידי כך מונע מהיולדת לקבל מנה גדולה מדי של החומר המאלחש.

אחד הסיכונים בשימוש באפידורל הוא פגיעה בלחץ הדם של היולדת. בזמן הזרקת האפידורל, העצבים הראשונים שמגיבים לזריקה הם אלו האחראים על לחץ הדם. לכן, השימוש באפידורל מחייב את האישה לקבל שני ליטרים של נוזלים לפני ההזרקה וזאת על מנת לשמור על לחץ דם תקין לאחר קבלת האלחוש.

מרגע ההזרקה ועד הוצאת המחט, היולדת תהיה מחוברת למוניטור למטרת מעקב ובדיקות לחץ דם. הקימה מן המיטה, אפילו למקלחת או לשירותים, נבצרת ממנה לחלוטין. כדי להתפנות, תחובר היולדת אל קטטר על ידי המיילדת.

לשימוש באפידורל ישנם יתרונות רבים, כאשר הראשי מביניהם, הוא אובדן תחושת הכאב. צירי הלידה כואבים ביותר וקיומו של האפידורל בתהליך הלידה, עוזר ליולדת להקל על החוויה.

אולם לא הכל ורוד, ולשימוש באפידורל ישנם גם חסרונות, אשר קיומם צריך לעורר מחשבה. אחד החסרונות העיקריים בשימוש בהרדמה אפידורלית הוא המיקום שבו מוחדרת המחט. החלל האפידורלי מאוד דק והמרדים צריך להיות מאוד ממוקד ולכן חשוב להקפיד לא לזוז בזמן החדרת המחט. החדרה לא נכונה של המחט, עלולה לגרום לנזק ולתופעות לוואי כמו כאבי ראש, כאבי גב או סחרחורות בתום הלידה.

חיסרון נוסף, הוא התחושה בפלג הגוף התחתון. אובדן התחושה מונע מהיולדת להשתמש בתנוחות שמזרזות את תהליך הלידה. בשל העובדה שלאחר קבלת אלחוש אפידורלי היולדת מחוייבת להיות מחוברת למוניטור ולא לקום ממיטתה, מתרחשת הלידה בעיקר בשכיבה או בחצי ישיבה, תנוחות אשר מנוגדות לכוח המשיכה ועל כן מאטות את תהליך הלידה באופן משמעותי.

אובדן התחושה לעיתים גם מונע מהיולדת להיות אפקטיבית בשלב הלחיצות. תנוחות עמידה או כריעה, יחד עם התנועתיות של הגוף, עוזרות לזרז את תהליך הלידה בזמן שבלקיחת אפידורל התנועתיות היא בגדר הבלתי אפשר. לכן, בהרבה מקרים, לידות שנעשות עם אפידורל נוטות להיות ממושכות יותר. בזמן האלחוש שרירי הגוף רפויים, דבר המאט את לחיצותיה של היולדת, כמו גם את תנועות העובר, וכתוצאה מכך, העובר מנוע מלהיכנס לתעלת הלידה בקצב הרצוי. בשל כך, ישנו סיכוי רב שבסופו של דבר תתבצע לידת מכשירים. בנוסף, מחקרים של השנים האחרונות מצביעים על קשר בין לידה עם אפידורל לבין הצורך בקיומו של ניתוח קיסרי.

ישנם מקרים בהם לא תינתן זריקת אפידורל. מקרים כמו אלרגיה לחומר מאלחש, אי קרישת דם, זיהום בעור בגב התחתון ומחלה במערכת העצבים. גם חוסר רצון לקחת אפידורל או החלטה שנעשתה מאוחר מדי והצפי הוא שהלידה תתרחש לפני שהאפידורל יתחיל להשפיע, גם הם חלק מהמקרים.

לאפידורל ישנם תומכים רבים. אלו טוענים כי האפידורל הינו חברה הטוב ביותר של האישה. ישנן נשים אשר עבורן כאבי הלידה הם כאבי תופת בלתי נסבלים. יחד עם הפחד מהלידה הצפויה, הן אינן יכולות להכיל כאבים מסוג זה. האפידורל, כאמור, מפחית עד מאוד את כאבי הלידה האלו והשקט הנפשי של היולדת.

בנוסף, ישנם תהליכי לידה אשר מתחילתם אינם טבעיים, כמו הריונות המצריכים מתן זירוז. צירים המגיעים בעקבות זירוז שונים בתכליתם מצירים טבעיים, בכך שאינם הדרגתיים. צירים אלו, מגיעים בעוצמות חזקות ובתדירות גבוהה משלב מאוד ראשוני בלידה. בעיני נשים אלו, לקיחת אפידורל אינה מסמלת חולשה, אלא הודאה בכך שהכאב גדול יותר ממה שהגוף מסוגל והקשבה לגוף שצריך עזרה בהקלה בכאב.

לשימוש באפידורל ישנם גם מתנגדים. אלו תומכים בלידה טבעית וטוענים שהאפידורל מונע מהאישה להיות מודעת לאינסטינקטים החייתיים הטבועים בה אשר אומרים לגוף מה לעשות. לטענת המתנגדים לשימוש באפידורל, בלידה הטבעית הגוף מסתגל אט אט לכאבי הלידה המתגברים בהדרגה, דבר המאפשר ליולדת להיות קשובה לעצמה ולגופה.

טענה נוספת למתנגדי האלחוש היא שהאפידורל מטשטש את האנדרופינים אשר מופרשים בגוף האישה והופך אותם לפחות טבעיים. האנדרופינים הם הורמונים שתפקידם לאלחש את הגוף באופן טבעי. הם גם משמשים ליצירת החיבור הראשוני בין האם לרך הנולד.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/80/408-אפידורל'>אפידורל</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
טיפולי מגע, רפלקסולוגיה ומסאג' יכולים לעזור גם לך [קרא בהרחבה]
ביוץ. איך הכל מתחיל? [קרא בהרחבה]
הכל על תהליך תרומת הזרע [קרא בהרחבה]
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
טיפולי מגע, רפלקסולוגיה ומסאג' יכולים לעזור גם לך [קרא בהרחבה]