כתבות בנושא סוגי לידות שונים: לידת מכשירים, זירוז לידה, ניתוח קיסרי.

לידה מכשירנית
ניתוח קיסרי
לידת עכוז
זירוז לידה
צירים מדומים
צירים מוקדמים
אפידורל
זירוז לידה
מערכת קרוסלה

זירוז הלידה אמנם עשוי להיות מציל חיים, אך יש לו כמה חסרונות שכדאי לקחת בחשבון לפני שמחליטים על זירוז סתם כי כבר חם וכבד לך.

זירוז לידות

זירוז לידה Induction of Labor הוא התחלה מלאכותית של לידה, על ידי רופא נשים או מיילדת מוסמכים. השראת לידה הוא זרוז לידה טבעי.

זרוז לידה יכול להתבצע על מנת שהלידה תתרחש בתאריך המיועד, סיבה שהופכת לנפוצה יותר ויותר כיום, או בעקבות מצב חירום רפואי העלול לסכן את האם או התינוק. זירוז לידה הוא לווא דווקא הליך מסוכן שיש להימנע ממנו, אך ההמלצה היא לא לבצע זירוז לידה מתוך בחירה לפני השבוע ה-39 של ההריון.

 

סיבות לזירוז הלידה

יכולות להיות מספר סיבות רפואיות שיביאו להחלטה על ביצוע זירוז לידה. מצבים רפואיים כמו יתר לחץ דם, רעלת הריון או אלח דם, מחלות לב, דימומים, סכרת הריון, הם מהגורמים הנפוצים ביותר שיביאו להחלטה על זרוז לידה, שכן הם עלולים להוות סיכון לבריאותה של האם. זירוז לידה יתבצע גם במידה והתינוק נקלע למצוקה כלשהי, אם התינוק לא מקבל מספיק חמצן או שהוא קטן מאוד יחסית לגילו.

 

כשהיולדת בוחרת לזרז את הלידה

כיום זירוז לידה וגם השראת לידה מתבצעים יותר ויותר עקב סיבות חברתיות, מבחירה. פעמים רבות יוחלט על זירוז לידה מתוך נוחות של רופא או מיילדת, בייחוד אם מדובר במיילדת המבצעת לידה בבית, שכן אז המיילדת לא צריכה לחכות להתחלת הצירים באופן טבעי. במקרים אחרים הורים יחליטו על זירוז לידה או השראת לידה כדי שיוכלו ללדת בתאריך מסוים הקרוב לליבם. ביצוע של זירוז לידה מתוך בחירות חברתיות אינו מומלץ, עקב הסיכונים הכרוכים בתהליך.

 

סיבות רפואיות

ישנם מצבים רפואיים המכריחים לבצע זרוז לידה גם אם לא מתוך בחירה. במידה ושק השפיר נקרע, כלומר שהייתה ירידת מים, אך הלידה לא החלה 24 עד 48 שעות מרגע ירידת המים, יש לבצע זירוז לידה. במקרים נדירים, האם עלולה לפתח מחלה בשם chorioamnionitis, שהיא זיהום של קרומי השפיר, מצב העלול לסכן את האם והעובר.

ברוב המקרים כאשר אישה עוברת את השבוע ה-42 להריון (הריון עודף) ללא סימני לידה, מבצעים זירוז לידה. זרוז לידה מתבצע במקרים רבים בייחוד אם מדובר בתינוק גדול מהרגיל, כדי להימנע מניתוח קיסרי. כמו כן, זירוז לידה יכול למנוע פציעות של התינוק בלידה כמו שבר בעצם הבריח או פגיעה בעצבים ביד או בכתף.

 

שיטות זרוז לידה

ברוב המקרים, מבצעים זירוז לידה על ידי נתינת תרופה המותאמת לכך בשם אוקסיטוצין - Oxytocin. זהו בעצם הורמון המכווץ את הרחם ובין היתר גם עוזר לשליטה בדימום לאחר לידה. התרופה ניתנת על ידי אינפוזיה או זריקה לווריד/לשריר, ניתן לתת אותה גם דרך משאף, אבל אז היא פחות אפקטיבית. ההורמון בעצם מעודד יצירה של צירים אם עוד לא התחילה הלידה, וגם יכול לזרז לידה שכבר מתרחשת.

 

פקיעת שק מי שפיר

דרך אחרת לבצע זירוז לידה היא על ידי פקיעה מלאכותית של שק מי השפיר, מעין ירידת מים מלאכותית. ברגע שהקרום נקרע, הייצור של הורמון בשם prostaglandin - פרוסטגלנדין מתגבר, מה שמוביל להתחלה של צירים. ההליך מתבצע על ידי החדרה של וו עם קרס קטן דרך הנרתיק וחיכוכו כנגד קרום השק עד שזה נקרע. משום שאין בשק השפיר עצבים, ההליך לא כואב יותר מבדיקה וגינלית רגילה. היתרון הוא שההליך לא מצריך קבלת תרופות או הורמונים, והחיסרון לביצוע זירוז לידה בדרך זו, הוא שההליך עשוי לגרום לצניחה של חבל הטבור ואז חבל הטבור מתרוקן מנוזלים ובמידה ולידה לא מתרחשת תוך 48 שעות, עלול להתפתח זיהום.

דרך נוספת לבצע זירוז לידה היא על ידי שימוש במשחה עם הורמון בשם פרוסטלגלנדין, הקיים גם בזרעו של הגבר. המשחה מוחדרת דרך הנרתיק בצורת ג'ל או נר, וההורמון מרכך את צוואר הרחם ובכך מביא למוכנותו ללידה. במידה והמשחה לא משפיעה, ניתן לחזור על הפעולה לאחר כ-6 שעות. במקרים מסוימים, ההורמון יכול להביא לצירים חזקים מאוד ולהקאות שלווא דווקא יובילו ללידה.

הזמן העובר בין ביצוע ההליך של זירוז לידה או השראת לידה, לבין התחלת הצירים והלידה עצמה, משתנה. לפעמים הלידה יכולה להתחיל יומיים או שלושה לאחר מתן זירוז, אך בדרך כלל הצירים מתחילים לפני כן. בדרך כלל אצל נשים שקיבלו זירוז מוקדם מדי בהריון, או שזהו הריון ראשון שלהן, לוקח יותר זמן עד להגעת צירים לאחר קבלת זירוז לידה.

 

השלכות

זירוז לידה הוא הליך שכיח מאוד בין אם הוא מבוצע מרצון או בעקבות מצב רפואי. נשים שונות יכולות להגיב לזירוז לידה בדרכים שונות שלא ניתן לצפות מראש. חלק מהנשים אכן מפתחות צירי לידה ומפתחות לידה די מהר, בדרך כלל ללא סיבוכים. נשים אחרות כמעט ולא מגיבות לזירוז ואז הצירים והלידה פשוט לא מתחילים. ככלל, גם אם לא יודעים שהולכים לעבור זירוז לידה, מומלץ לא לאכול יותר מדי לפני ההגעה לבית החולים, משום שהתרופות הניתנות לזירוז לידה עלולות לגרום לצירים חזקים מאוד ואפילו להקאות.

 

סיכונים בזירוז לידה

למרות שזירוז לידה נחשב לבטוח ומבוצע הרבה, ישנם עדיין סיכונים שכן זירוז לידה הוא התערבות בהליך טבעי. כל סוגי זירוז הלידה יכולים לגרום לעובר להיכנס למצוקה ומעלים את הסיכוי לקצב לב לא תקין, פרע כתפיים (shoulder dystocia), שהוא מצב בו לאחר שראש העובר יוצא, יש קושי לחלץ את הכתפיים, וסיבוכים נוספים בלידה. במקרים מסוימים זירוז לידה עלול לגרום לתינוק להיכנס לתנוחה שתקשה על הלידה ותגרום לה להיות ארוכה יותר וכואבת יותר לאם.

לתינוקות שנולדו לאחר זירוז לידה יש סיכויים גבוהים יותר להיות מאושפזים בפגייה, שכן התינוק לא שלח סימנים לאם להתחיל בלידה, אלא הלידה התחילה בצורה חיצונית ומלאכותית. כמובן שסיכון כזה שווה לקחת כאשר מחליטים לבצע זירוז לידה מתוך חשש לסיבוכים, אבל במידה ומחליטים על זירוז לידה מתוך נוחות, שכן הגיע תאריך הלידה המשוער ועוד אין צירים, מומלץ לשקול את היתרונות מול החסרונות ולהתייעץ רבות עם הרופא, וכדאי תמיד להעדיף את האופציה של השראת לידה, זירוז לידה טבעי.

 

זירוז לידה טבעי

כדי להימנע מזירוז לידה מלאכותי, ניתן לבחור באופציה של השראת לידה, זירוז לידה טבעי, כאשר ישנם מספר דברים שניתן לעשות שיעלו את הסיכוי שהלידה תתרחש בתאריך המיועד. עשיית ספורט בזמן הריון ופעילות גופנית מתונה כמו הליכה או שחייה או יוגה להריון, יתרמו לבריאות האם והתינוק ויגרו את הרחם להתכווץ. גם עיסוי בהריון יכול לתרום לזירוז הלידה. הורמון האוקסיטוצין הניתן בזירוז לידה, הוא הורמון טבעי המופרש בזמן אורגזמה ולכן גירוי מיני והבאה לאורגזמה יביאו לזירוז לידה טבעי בדרך נעימה הרבה יותר מבבית החולים.

כיום ניתן גם להיעזר ברפואה משלימה להשראת לידה, על מנת לדאוג לכך שהלידה תתרחש בזמן. שיטות כמו רפלקסולוגיה או דיקור סיני יכולות לעזור לזירוז הלידה, אך יש להתייעץ עם רופא לפני כל פנייה לטיפול אלטרנטיבי. במקרים רבים, אם האישה נתונה בלחץ או מתח בהריון, הצירים עלולים להתעכב ולכן כדאי לנסות ולהישאר רגועה ולדאוג לכך שהסביבה תהיה תומכת ככל הניתן.

השראת לידה או זירוז לידה טבעי אינו מבטיח את הגעתם של הצירים בזמן, אבל במידה והשיטות עובדות, הלידה צפויה להיות קלה יותר ועם צירים כואבים פחות מאשר בזירוז לידה מלאכותי בבית החולים.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/80/310-זירוז-לידה'>זירוז לידה</a>

סגור לתגובות


1. לידה זה דבר לא צפוי כל לידה זה סיפור שונה
אני בכל לידה יולדת בשמיני אבל הפעם היא לא מראה צירים בקושי אורח
דירוג:
3

בעד הריון ולידה
כיצד ניתן לחשב את זמן הביוץ? [קרא בהרחבה]
מהם הגורמים לתסמונת מוות בעריסה [קרא בהרחבה]
האם אפשר ללדת בלי כאבים? [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
כיצד ניתן לחשב את זמן הביוץ? [קרא בהרחבה]