חודשי הריון. תופעות הריון. שינויים בגוף בהריון. סיכונים בהריון. יומן הריון.

תופעות וסיכונים בהריון
התפתחות העובר בהריון
חודשי ההריון לפי טרימסטרים
יומן הריון - שליש ראשון
יומן הריון - שליש שני
יומן הריון - שליש שלישי
שבוע הריון 19
שבוע הריון 35
שבוע הריון 20
שבוע הריון 21
שבוע הריון 22
שבוע הריון 23
שבוע הריון 24
שבוע הריון 25
שבוע הריון 26
שבוע הריון 27
שבוע הריון 28
שבוע הריון 29
שבוע הריון 30
שבוע הריון 31
שבוע הריון 32
שבוע הריון 33
שבוע הריון 34
שבוע הריון 9
שבוע הריון 1
שבוע הריון 2
שבוע הריון 3
שבוע הריון 4
שבוע הריון 5
שבוע הריון 6
שבוע הריון 7
שבוע הריון 8
שבוע הריון 18
שבוע הריון 10
שבוע הריון 11
שבוע הריון 12
שבוע הריון 13
שבוע הריון 14
שבוע הריון 15
שבוע הריון 16
שבוע הריון 17
שבוע הריון 36
שבוע הריון 37
שבוע הריון 38
שבוע הריון 39
שבוע הריון 40
התפתחות העובר בהריון
מערכת קרוסלה

בבדיקת אולטרסאונד פשוטה ניתן לעקוב אחר התפתחות העובר ברחם מתחילת ההריון ועד הלידה. ההריון מחולק לשלושה שלישים ובכל שליש נקודות ציון חשובות: התפתחות איברי התינוק, זיהוי מין העובר ותנועות עובר.

התפתחות העובר ברחם

הריון ולידה מספקים לנו את אחד התהליכים המרתקים והמרגשים ביותר שקיימים בטבע - התפתחות עובר במהלך הריון. רק בעשרות השנים האחרונות, עקב ההתפתחות המדהימה של הרפואה והמכשור הרפואי, אפשר היה להתחיל ולעקוב אחר כל שלב ושלב של התפתחות העובר במהלך חודשי ההריון ובעצם גם להשגיח על כל תחום הריון ולידה.

ניתן לחלק את תקופת הריון האישה, ועמה את התפתחות העובר, לשלושה שלישים, כשכל שליש נמשך בין חודשיים וחצי, לשלושה וחצי חודשי הריון. במשך אותם שלושה שלישים מתפתח העובר מכמה תאים בודדים, ועד לתינוק מושלם שנולד אחרי 9 חודשים.

 

הריון - שליש ראשון

הריון ראשיתו בהתעברות. הזרע והביצית מתאחדים בתוך אחת החצוצרות ויוצרים תא אחד המכונה זיגוטה (zygote), או בעברית תא ביצה מופרה / ביצית מופרית. ההתעברות מתרחשת למעשה בשבועיים הראשונים להיריון לפי ספירת הרופאים, שכן הנטייה היא להתחיל לספור את שבועות ההריון מהיום הראשון של הווסת האחרונה, וזאת כיוון שבעבר לא היה ניתן לקבוע את מועד הביוץ (ovulation) המדויק. אותה ביצית מופרית (זיגוטה) ממשיכה לנוע בתוך החצוצרה ובתוך כך נחלקת לכמה תאים. קבוצת תאים אלו עתידה להיות העובר. קבוצת התאים הזו מכונה תותית, או בלועזית מורולה (morula) כיוון שצורתה כעין תות שדה. התותית ממשיכה לנוע אל עבר פתח החצוצרה ולאחר כמה ימים עוזבת את החצוצרה ומשתכנת ברחם. השתכנות ההריון ברחם מכונה השתרשות.

במהלך השתרשות ההריון, מתחילה להיווצר השיליה (placenta). השיליה היא זו שתהיה אחראית להזנת העובר בזמן ההריון. כמו כן, במהלך שבועות הריון אלו ניתן לגלות את קיומו של ההריון ע''י בדיקת הריון ביתית. במהלך השבוע החמישי להריון מערכת הדם מתחילה לעבוד יחד עם הלב כיחידה אחת.

בשבוע השישי להיריון התפתחות העובר (embryo) מואצת מאוד. במהלך שבוע הריון חשוב זה מתהוות מערכות הראייה והשמיעה של העובר הקטן, כמו גם ליבו הזעיר של התינוק, שבינתיים מונה שני חדרים בלבד. בשלב הזה של ההריון כבר ניתן לשמוע את הדופק העוברי. רק במהלך השבוע השישי והשביעי, יתפתחו שני החדרים הנוספים בלבו. במהלך שלושת השבועות הבאים, כלומר שבוע 8-11, מוחו של העובר מתפתח בצורה מהירה. כל איבריו החיצוניים של העובר מתחילים לקבל צורה, ביניהם גם גפיו של העובר. כלי הדם בכל גופו של העובר מתרחבים על-מנת להעביר מספיק מזון וחמצן לעובר מהאם. עד השבוע ה-13 להריון ניתן כבר לזהות את מין העובר בבדיקת אולטרסאונד.

 


הריון - שליש שני

התפתחותו של התינוק שלך נמשכת במלוא המרץ. בשבועות ההריון ה-14-16 קורים כמה דברים מעניינים: מערכת העצמות של העובר ממשיכה להתחזק ולהתהוות. האוזניים והעיניים של התינוק מקבלות מראה כמעט סופי. כמו-כן, במהלך שבועות הריון אלה מתפתחים במיוחד הקשרים שבין מוחו של העובר לבין איבריו החיוניים. במהלך שבועות 17-19 סבורים חוקרים רבים כי התינוק מתחיל לשמוע קולות או רחשים בתוך גופה של אימו, ואף מהסביבה החיצונית.

בנוסף, אחד מאותם שלבי ההריון המרגשים ביותר קורה עכשיו - התינוק מתחיל לזוז, ואף לבעוט. עד השבוע ה-20 להריון מגיע משקלו של העובר לכ-200-250 גרם. במהלך שבועות 21-24, ההתרחשות העיקרית בתחום התפתחות העובר היא המשך ההתפתחות של האיברים הפנימיים, כמו גם צבירת שומנים. בשלב זה של התפתחות העובר הוא מתחיל לייצר בעצמו תאי דם אדומים. בנוסף, איברי הרבייה - אשכים אצל תינוקות בנים, ורחם ושחלות אצל הבנות, מתחילים להתפתח. משקלו של העובר מגיע בשבוע 24 לכ-750 גרם. עד סוף השליש השני, ממשיכה ההתפתחות המהירה של המוח, והאיברים הפנימיים. בנוסף העובר גם מפתח מערכת חיסונית משלו, שתמשיך להתפתח במהלך חודשי ההריון.

 

הריון - שליש שלישי

התפתחות העובר מגיעה לשיאה במהלך שליש זה. חשוב מאוד עבור האישה לעשות בהריון כמה שיותר פעילות גופנית ולשמור על כושר, במיוחד בתקופת הריון זו, ולקראת לידה.  במהלך שבועות 28-30 להריון עוברים בדר''כ מוסיפים משקל משמעותי לגופם. אבריהם ממשיכים להתפתח, ומגיעים כבר כמעט לגודלם המירבי. עיניו של העובר אמורות להיפתח בשלב הריון זה, והוא יכול לעצום ולפתוח אותן כאוות נפשו. במהלך שבועות 31-35, מושלמת התפתחות ריאותיו של העובר, דבר שיאפשר לו לנשום בכוחות עצמו אחרי לידה.

במהלך שבועות הריון אלו התינוק צובר שומנים נוספים. משקלו של התינוק בשבועות אלו מגיע כבר ל- 2-2.5 קילו, ואורכו מגיע ל- 38-40 ס''מ. כתוצאה מכך, העובר כבר תופס את מלוא המקום בתוך רחם האם. המערכת החיסונית של התינוק מגיעה לשלב ההתפתחות הסופי, וכעת הוא יכול להתמודד לבד עם זיהומים קלים. בשבועות האחרונים של ההריון, שבועות 36-40, שהם בעצם חודש תשיעי של ההריון, התפתחות העובר (fetus) מגיעה לסיומה. לקראת סוף ההריון, כל המערכות והאיברים בגופו מגיעים לשיא ההתפתחות, והוא בעצם מוכן כבר ללידה. במקרים רבים, ממש סמוך לתאריך הלידה המשוער, התינוק משנה תנוחה כדי להקל על צאתו בזמן לידה.

אם בתקופת ההריון הראשונית, האישה הייתה יכולה לעשות כמעט כל דבר, הרי שבשבועות של סוף ההריון, הדבר איננו כך. בחודש תשיעי על האישה בעיקר לנוח, ולא לעשות פעולות מאומצות. שבועות הריון אלו הם הקשים ביותר עבור האישה, היות והתינוק הגיע לשיא משקלו, והבטן מכבידה מאוד על גופה. כאן מגיעה לסיומה התפתחות העובר בזמן הריון, והדבר היחיד שנשאר לעובר לעשות בכל החוויה הזו של הריון ולידה, הוא לצאת החוצה אל אוויר העולם ולהתחיל להסתגל לסביבה החדשה שאליה הוא יוצא.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/62/139-התפתחות-העובר-בהריון'>התפתחות העובר בהריון</a>

סגור לתגובות


2. תקרא תראה מה קורה
תקרא היטב בקרוב הוא יתחיל להקשיב וכבר יבין איך
אבא שלו מדבר לאמא שלו אורח
דירוג:
0

בעד הריון ולידה
1. תנועות עובר
שלום רב שמי סיון וכרגע אני בשבוע 28 להריון רציתי לדעת אם בשלב זה מספר תנועות העובר
פחות מאחר ואחרונה אני לא מרגישה הרבה תנועות ץאשמח לקבל תשובה לנושא מאחר וזה קצת
מדאיג אותי. אורח
דירוג:
8

בעד הריון ולידה
בעיות פוריות ופריון אצל האישה ואצל הגבר [קרא בהרחבה]
לידת פג - לא מה שחשבתם [קרא בהרחבה]
האם את זכאית לגמלה לשמירת הריון? [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
בעיות פוריות ופריון אצל האישה ואצל הגבר [קרא בהרחבה]