הריון בסיכון גבוה
מצוקה עוברית
הריון מחוץ לרחם
הריון מרובה עוברים
הריון תאומים
סכרת הריון
רעלת הריון
בצקות בהריון
דליות ברגליים
תסמונת התעלה הקרפלית
ירידת מים מוקדמת
היפוך עובר
סיבוכי ירידת מים
אי ספיקת צוואר הרחם
ריבוי ומיעוט מי שפיר
היפוך עובר
מערכת קרוסלה

העובר שלך איננו במצג ראש ואת כבר בהריון מתקדם? על היפוך עובר חשבת?

במהלך ההריון, משנה העובר את תנוחותיו בתוך הרחם אינספור פעמים. הרחם מרווח ומתאפשר לו לשנות את מצגו בתדירות גבוהה. לקראת אמצע השליש השלישי להריון, הלידה מתקרבת, העובר גדול וברחם כבר אין הרבה מקום לתנועות מיותרות לכן, העובר מתקבע במצג שבו הוא נמצא ואז הסיכוי להתהפכות, הוא הרבה יותר קטן.

המצג האידיאלי והשכיח ביותר הינו מצג ראש. מצג ראש, הוא מצב בו ראשו של העובר פונה אל עבר תעלת הלידה, ראשו מורכן אל עבר בית החזה והעורף שלו נמצא מקדימה. אחוז גבוה מכלל התינוקות נמצאים במצג הזה בשבועות שלפני הלידה אולם ישנם מקרים בהם העובר לא התהפך ואז ניתן למצוא אותו במצג עכוז, מה שאומר שעכוזו הוא זה שנמצא בפתח תעלת הלידה.

בדרך כלל, אם העובר לא התהפך עד השבוע ה 36 להריון, הסיכויים שזה יקרה בצורה טבעית, הם כבר כמעט אפסיים. במקרה כזה, ישנן שלוש אפשרויות: האחת לידת עכוז, השנייה ניתוח קיסרי והשלישית היפוך חיצוני.

עד לפני כמה שנים עוד נהגו לבצע לידת עכוז אולם בשנים האחרונות, הרופאים לא ממליצים לבצע לידה שכזו וזו מתוך חשש לחייו של העובר ולנזק לרצפת האגן של היולדת. לפני שחושבים על ניתוח קיסרי, רוב הסיכויים, שרופא הנשים ימליץ לעזור לעובר ולהפוך אותו בעצמו.

היפוך עובר זוהי פעולה, שנעשית על ידי רופא נשים, אשר מטרתה, להפוך את מצג העובר מהמצג המצוי למצג הרצוי, מצג ראש.

היפוך העובר הינו תהליך שנערך בבית חולים בחדר הלידה על ידי שני גניקולוגים מוסמכים או על ידי גניקולוג מוסמך ואחות מיילדת, המומחית בהיפוך עוברים. במהלך התהליך ולכל אורכו, העובר מחובר לניטור אשר מטרת הניטור היא לבדוק, כי דופק העובר פועם ותקין.

התהליך נעשה ללא אלחוש ומידת הכאב שונה מאישה לאישה. העובר בכל אופן, אינו מרגיש בכאב. ההיפוך אינו פולשני היות ונעשה תוך  כדי מגע בבטן האישה כאשר רופא הנשים, לוחץ על בטנה של היולדת באופן חיצוני.

תהליך היפוך העובר מתחיל בבדיקת אולטרסאונד. בדיקה זו נועדה בכדי לראות את משקל העובר, מכיוון שלא ניתן לבצע היפוך לעוברים שמשקלם גדול מ3.500, ולבדוק אם ישנה כמות מספקת של מי שפיר, שהכרחית לביצוע ההיפוך. כמו כן, בבדיקת אולטרסאונד הרופא גם בודק שחבל הטבור אינו כרוך סביב צווארו של העובר, עובדה העלולה להאט את הדופק שלו.

לאחר הבדיקה, מוזרק לתוך גופה של היולדת חומר, אשר מיועד להרפות את שרירי הרחם ובדרך זו, להקל על הפעולה. לאורך כל ההיפוך ישנו שיתוף פעולה בין מבצע ההיפוך לבין שותפו לבדיקה, אם זו אחות מוסמכת או אם גניקולוג נוסף והם אחראים, לעקוב אחר תנועות העובר ועל מצב הדופק שלו דרך מכשיר האולטרסאונד.

הרופא המבצע את ההיפוך לוחץ על בטן היולדת באופן מתון ומבוקר כאשר המטרה שלו היא להרים את העכוז של העובר מהאגן של היולדת. הרמת העכוז בדרך כלל גורמת לעובר להטות את ראשו ואז במידה וההיפוך הצליח, קיימות שתי אפשרויות, האחת היא, שהעובר משלים את הסיבוב בצורה עצמאית והשנייה היא, שהרופא עוזר לו להשלים את הסיבוב.

בדרך כלל, פעולת ההיפוך נמשכת דקות ספורות אולם אם לאחר עשר דקות העובר לא התהפך, הניסיון להפוך אותו, יסתיים. בכל מקרה, עובר שהצליח להתהפך, יישאר במצג זה עד הלידה.

שיעורי ההצלחה של היפוך העובר נעים בין 40% ל65% כאשר סיכוי ההצלחה גדולים יותר אצל נשים שזו אינה הלידה הראשונה שלהם, נשים שיש להן כמות מספקת של מי שפיר, נשים שדופן הבטן שלהן דק ונשים שאינן חוות צירים. כמובן שבכל המקרים, אחוז ההצלחה נקבע גם על ידי שיתוף הפעולה של האישה.

ישנם מקרים בהם הרופא ימליץ שלא לבצע היפוך כמו למשל אצל יולדת שעברה ירידת מים, יולדת עם שליית פתח, יולדת שמיועדת לעבור ניתוח קיסרי בכל מקרה ויולדת שנמצאת בתחילתו של תהליך לידה פעילה.

להיפוך עובר ישנם גם סיכונים כמו האטה בדופק העובר או היפרדותה של השלייה מהרחם בסמוך לביצוע ההיפוך. מתוך מחשבה על סיכונים מסוג זה, פעולת ההיפוך נעשית בסמוך לחדר ניתוח ובמידה ונצפית סכנה כלשהי לעובר, שנגרמה כתוצאה מההיפוך, היולדת תובל ישירות לניתוח קיסרי.

נשים שעברו היפוך חיצוני של עוברן יישארו למעקב בבית החולים למשך שעתיים לאחר ביצוע ההיפוך, כשהן מחוברות למוניטור בכל הזמן. בדרך זו ניתן לבדוק האם דופק העובר תקין ולפעול באופן מידי, במידה ודרושה התערבות רפואית.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/40/403-היפוך-עובר'>היפוך עובר</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
חשה עקצוצים או נימול בידיים? [קרא בהרחבה]
הריון ורפואה סינית. יש קשר? [קרא בהרחבה]
לידת פגים - גורמים, סיבוכים ודרכי מניעה [קרא בהרחבה]
קסם השמן (שאולי סמואלוב)
קסם השמן
חשה עקצוצים או נימול בידיים? [קרא בהרחבה]