כתבות בנושא סוגי לידות שונים: לידת מכשירים, זירוז לידה, ניתוח קיסרי.

לידה מכשירנית
ניתוח קיסרי
לידת עכוז
זירוז לידה
צירים מדומים
צירים מוקדמים
אפידורל
לידת עכוז
מערכת קרוסלה

ישנם מצבים בהם העובר שרוי במנח עכוז במהלך ההריון. היפוך עובר יכול לפתור את הבעיה, אבל לא תמיד הוא אפשרי ואז נדרשים לשקול לידת עכוז או ניתוח קיסרי. קיראו עוד על הדילמה ועל הסיכונים בתהליך.

לידת עכוז

לידת עכוז, הנקראת גם "מצג עכוז", היא מצב שבו התינוק אינו מתהפך במהלך חודשי ההיריון ומפנה את עכוזו כלפי פתח האגן של האם. במצב רגיל, מתהפך העובר בשבוע 32 להיריון, אך ישנם מקרים (נדירים למדיי) שבהם העובר אינו מתהפך ויש צורך ליילד אותו באמצעות ניתוח קיסרי. המכשירים הרפואיים המודרניים הקיימים בימינו, כמו בדיקת אולטרסאונד, מאפשרים לרופאים לקבוע את מצבו של העובר הרבה לפני הלידה.

מצגי תנוחת העכוז

קיימים שלושה מצגי תנוחת עכוז:

  1. Frank Breech – במצג זה אגנו של העובר מצוי בתחתית הרחם והירכיים שלו כפופות אל הבטן. מצג זה שכיח למדיי והוא מאפשר לידה רגילה.
  2. Complete Breech – במצג זה אגנו של העובר אמנם מצוי בתחתית הרחם, אך הירכיים מצויות בגובה הישבן. מצג זה מקשה יותר על הלידה ומגדילה את הסיכוי לניתוח קיסרי.
  3. Incomplete and Footling Breech – במצב זה רגליו של העובר נמצאות מתחת לגובהו של האגן. מצג זה מסוכן מכל האחרים ומוביל כמעט תמיד לביצוע ניתוח קיסרי.

מהם הגורמים ללידת עכוז?

במקרים רבים, לא ניתן לאתר את הסיבה המדויקת שבגללה התינוק אינו מתהפך. עם זאת, ישנם מצבי היריון אשר ידועים כמגבירים את הסיכוי ללידת עכוז. אלו כוללים, בין היתר, מום מולד ברחם, הימצאותם של גידולים ברחם, ריבוי מי שפיר, לידת פגים, הריון מרובה עוברים, שלייה נמוכה, שרירים רפויים של הרחם או בעיה התפתחותית בעובר עצמו. מעבר לכך, מצבה הנפשי של האישה, הנגרם בשל תחושות פחד, מתח וחרדה לקראת הלידה ההולכת וקרבה, עלול לגרום להתכווצות של הרחם בחלקו התחתון ולהוביל ללידת עכוז.

כיצד ניתן להתגבר על מצב של לידת עכוז?

גילוי מוקדם של הבעיה עשוי לסייע בפתרונה. כך למשל, בדיקת אולטרסאונד בשבוע ה-37 להריון יכולה לגלות את תנוחתו של העובר. במקרה שבו הוא מפנה את עכוזו כלפי הפתח, יכול הרופא לנסות לבצע היפוך עובר. על פי רוב, מתבצע ההיפוך באופן ידני: הרופא דוחף את התינוק מאזור האגן ולאחר מכן מנסה להפוך אותו. ההיפוך עצמו מתבצע בחדר הלידה, ללא הרדמה או אלחוש, כאשר האישה מחוברת למוניטור. ישנם מקרים שבהם הופכים הרופאים את התינוק במהלך הלידה, אפילו אם מדובר בפתיחה של כ-3 סנטימטרים בלבד. יש נשים הפונות אל פתרונות הרפואה המשלימה, דוגמת כירופרקטיקה, כדי לנסות ולגרום לתינוק להתהפך.

במקרים מסוימים ימליץ הרופא להימנע מביצוע היפוך. לדוגמה, אם מדובר באישה מלאה, יתקשה הרופא לאתר את העובר ולבצע בו היפוך. דוגמה נוספת היא מצב שבו יש ריבוי של מים. אף על פי שמותר לבצע היפוך, עלול העובר להתהפך בחזרה למצג עכוז.

האם ישנם סיכונים במהלך לידת עכוז?

על פי רוב, תינוקות אשר נולדים בניתוח קיסרי זקוקים למספר ימי התאוששות בלבד. למרות זאת, בלידת עכוז עלולים להתקיים סיבוכים כמו קשיי נשימה, מומים מולדים או בעיות באספקת חמצן אל הדם. כאשר ראשו של התינוק אינו יוצא כראוי, עלול המצב לסכן הן את התינוק והן את האם. נוסף על כך, במקרים נדירים ביותר, קיימת סכנה לכך שראשו של התינוק ייתקע בגופה של האם.

מהו ניתוח קיסרי?

על פי רוב מדובר בניתוח בהול, שהרופאים מחליטים עליו בזמן אמת. לידת עכוז היא אחת הסיבות לביצוע ניתוח קיסרי, אבל היא אינה הסיבה היחידה. לעתים, מתבצע הניתוח בלידה מרובת עוברים או במצב שבו התינוק גדול מדיי ואינו יכול להיוולד בדרך הרגילה. במהלך הניתוח הקיסרי מוציאים הרופאים את העובר מרחמה של האישה באמצעות חתך המבוצע בתוך בטנה. מדובר בניתוח קצר יחסית, אשר אורך בדרך כלל כחצי שעה. לאחר מכן מובלת האישה לחדר התאוששות ונשארת במעקב בבית החולים במשך שלושה עד חמישה ימים. בתום תקופה זו היא משוחררת לביתה.

בימינו, מבצעים את הניתוח הקיסרי בחלק התחתון של הבטן, שיטה המאפשרת ליולדת ללדת בעתיד בדרך טבעית. המנתחים חותכים חתך רוחבי שאינו כרוך באיבוד דם רב, ובסיום התהליך הוא נתפר בקלות רבה יחסית. אם בעבר היה צורך להוציא את התפרים לאחר הניתוח, הרי שמרבית החוטים שבהם משתמשים כיום נמסים מעצמם וכל שנותר לעשות הוא להסיר את סוגרי המתכת כעבור כחמישה ימים.

הנחיות מפורטות

ההחלטה האם לבצע לידת עכוז או ניתוח קיסרי נתונה על פי רוב בידי המיילדת. האיגוד הישראלי למיילדות שחרר המלצות ברורות לרופאים, מתוך ההבנה שהיולדת צריכה לקבל את כל הפרטים המלאים על מהלך הלידה:

  • כאשר מקבלים יולדת במצב עכוז לבית החולים, יש צורך לתעד זאת ולהציג בפניה נתונים מפורטים עד כמה שניתן.
  • לידת עכוז מנוהלת על ידי רופא בכיר ובעזרתו של רופא נוסף.
  • במהלך הלידה, רופא ילדים ורופא מרדים צריכים להיות זמינים.

האם לידת עכוז באמת מסוכנת כמו שחושבים?

בשנת 2008 פרסמו החוקרים וולטר ומארי האנה מאמר שבו נטען כי לידה בניתוח קיסרי בטוחה יותר מלידת עכוז. הם הגיעו למסקנה זו לאחר שהשוו בין לידות עכוז ללידות רגילות. במהלך השנים לאחר מכן, הלכה והתמעטה כמות לידות העכוז המבוצעות.

כיום, רופאים לא מעטים טוענים כי ההחלטה להימנע מלידות עכוז פזיזה למדיי. הואיל ולידות העכוז רק הולכות ופוחתות, מאבדים הרופאים אט אט את היכולת לבצע את הלידות האלה. כך, כאשר מגיע רגע האמת, מתקשים הרופאים לפעול בהתאם.

לעדכונים, הפתעות ופרסים, חפשו אותנו בפייסבוק

אהבתם את הכתבה? תרצו לקשר אליה מאתרכם? הוסיפו את הקוד הבא:

<a href='https://www.karusela.co.il/posts/katavot/80/410-לידת-עכוז'>לידת עכוז</a>

סגור לתגובות


אין תגובות
טיפת חלב - למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]
כיצד דואגים לאכילה נכונה בהריון? [קרא בהרחבה]
מהם הגורמים לתסמונת מוות בעריסה [קרא בהרחבה]
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית (מזי לבל לרנר)
מזי לבל לרנר צלמת אומנותית
יניב שמן צלם הריון (יניב שמן)
יניב שמן צלם הריון
טיפת חלב - למה צריך את זה? [קרא בהרחבה]